تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - مطالب هفته اول مهر 1397
شنبه 7 مهر 1397  11:34 ب.ظ
نوع مطلب: (فروشگاه ،) توسط: محمد افشار

پاورپوینت (اسلاید) مدیریت استراتژیک

پاورپوینت-(اسلاید)-مدیریت-استراتژیکدانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با موضوع مدیریت استراتژیک، در حجم 45 اسلاید، همراه با تصاویر. این پاورپوینت جامع، شامل خلاصه و مفاهیم کتاب مدیریت استراتژیک تالیف فرد.آر.دیوید ترجمه : علی پارسائیان و محمد اعرابی می باشد. مدیریت استراتژی به سازمان این امکان ...


دانلود فایل


نظرات()   
   

امروزه شمار بالایی از افراد در حوزه کسب وکارهای کوچک مشغول به فعالیت هستند. اگر شما هم یک کسب وکار کوچک دارید، در کدام بخش و برای چه کسی فعالیت می کنید؟

 البته احتمال اینکه کسب و کار کوچک شما موسسه های وابسته داشته باشد، اصلا دور از ذهن نیست. در هر صورت صاحبان کسب وکارهای کوچک از فرصت های بازاریابی دیجیتالی در دنیای امروز استفاده بهینه نمی کنند. دلیل این غفلت براساس برخی از پژوهش های جدید تلاش برای انجام شمار بالایی از امور به صورت شخصی است. به این ترتیب صاحبان چنین کسب وکارهایی هنوز هم مایل به رسیدگی شخصی به امور کلی برندشان هستند.

 اگر مایل به فهم صحت یا نادرستی راهکار خود در بازاریابی کسب وکار کوچک تان هستید، به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

اغلب کسب وکارها (47درصد) کمتر از 10 هزار دلار در سال برای بازاریابی دیجیتالی هزینه می کنند. براساس گزارش مرکز مطالعاتی کلاچ اغلب کسب وکارهای کوچک بسیار کمتر از 10 هزار دلار هزینه بازاریابی دارند. بر این اساس فقط یک چهارم شرکت های کوچک مبلغی بیش از 10 هزار دلار و حداکثر تا سقف 100 هزار دلار در سال برای بازاریابی اختصاص می دهند. در این پژوهش منظور از کسب وکارهای کوچک شرکت هایی با کمتر از 10کارمند بوده است.

با توجه به بررسی فوق پرسش اصلی حوزه های اختصاص بودجه بازاریابی از سوی کسب وکارهای کوچک است. بر این اساس شبکه های اجتماعی (62درصد) و وب سایت رسمی (61درصد) در اوج محبوبیت قرار دارند. در رتبه های بعدی بازاریابی ایمیلی (39درصد) و بهینه سازی جست وجوها در موتورهای جست وجوگر (25درصد) پرطرفدار هستند.

کسب وکارهای کوچک چه فرصت هایی را از دست می دهند؟

به طور واضح، کارآفرین های حوزه های کوچک کسب وکار فرصت های بسیاری را در طول سال از دست می دهند. در اینجا به سه فرصت بزرگ بازاریابی که صاحبان این کسب وکارها بدان بی توجه اند، اشاره خواهم کرد.

1. آنها وب سایت رسمی ندارند:

در دنیای کسب وکارهای کوچک از هر 10 شرکت 4 مورد دارای وب سایت رسمی نیستند. بر این اساس آنها از ابزار قدرتمندی در عرصه بازاریابی محرومند. هر کسی که با من آشنا باشد، می داند که دغدغه اصلی من پیرامون وب سایت رسمی و اهمیت آن بسیار زیاد است.

من مقاله های زیادی در مورد اهمیت وب سایت رسمی در فعالیت بازاریابی به رشته تحریر در آورده ام. به عنوان مهم ترین دلیل چنین اقدامی باید جذب کاربران فضای آنلاین به محصولات مان را خاطرنشان کنم. شاید در وهله نخست با وجود فروشگاه های بزرگ آنلاین مانند آمازون ضرورت راه اندازی وب سایت رسمی چندان آشکار نباشد.

در اینجا باید به یک نکته مهم اشاره کرد. بسیاری از مشتریان پیش از خرید محصولی به سراغ وب سایت رسمی برند موردنظر می رود. بر این اساس اگر شما سایتی نداشته باشید، مخاطب به سرعت شما را از فهرست خریدش حذف خواهد کرد.

به منظور تاثیرگذاری بیشتر وب سایت شما باید سازگار با دستگاه های هوشمند مانند گوشی همراه و تبلت باشد. همچنین رابط کاربری ساده و طراحی جذاب قالب سایت از دیگر المان های مهم در این میان خواهد بود. اهمیت وب سایت رسمی شما معطوف به بنای ساختمان برندتان در حوزه بازاریابی آنلاین است. بر این اساس وب سایت رسمی ما پنجره ای برای مخاطب قلمداد می شود. محتوای این پنجره هرچه باشد، مخاطب براساس آن تصمیم گیری خواهد کرد.

2. آنها از بازاریابی محتوایی استفاده نمی کنند:

براساس پژوهش وب سایت Allbusiness نزدیک به 80درصد صاحبان کسب وکارهای کوچک از بازاریابی محتوایی برای توسعه کسب وکارشان استفاده نمی کنند.

همچنین در این میان فقط 24درصد از آنها برنامه ای برای راه اندازی بخش بازاریابی محتوایی در آینده دارند. از این میان اغلب آنها برنامه شان هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نخواهد دید. بی شک همه این کارآفرین ها در اشتباه هستند. بازاریابی محتوایی امروزه یکی از ابزارهای موثر و بسیار سریع برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب است. منظور از بازاریابی محتوایی در اینجا الگوی متکی بر محتوا (مطالب وبلاگ، ویدئو، پادکست، کتاب الکترونیکی و مقاله) است. به این ترتیب با اندکی تخصیص زمان و هزینه شما توانایی جلب رضایت شمار بالایی از کاربران را خواهید داشت.

همچنین از دل این فعالیت ها کاربران عادی بدل به مشتریان تان خواهند شد. علاوه بر این تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و اینترنت به سرعت شما را بدل به یکی از محبوب ترین سایت ها در موتورهای جست وجوگر مانند گوگل و یاهو خواهد کرد.

در حقیقت تنها حوزه ای که اهالی کسب وکارهای کوچک حتی از بازاریابی محتوایی نیز کمتر بدان توجه دارند، بازاریابی مبتنی بر واقعیت مجازی است. دلیل این امر نیز سهولت استفاده از بازاریابی محتوایی است. در هر صورت در الگوی فوق شما فقط باید محتوای جذاب تولید کنید. با این حال در زمینه واقعیت مجازی علاوه بر محتوای جذاب باید آن را با دوربین های واقعیت افزوده و مجازی هم سازگار نماییم. اگرچه چنین دوربین هایی در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکای شمالی بسیار رایج اند، اما راه درازی تا ورود به طیف وسایل شخصی مردم سایر نقاط جهان دارند. به عنوان نکته پایانی نیز باید به کاستی های شبکه های اجتماعی هم اشاره کنیم. بر این اساس بسیاری از این پلتفرم ها هنوز هم از محتوای مبتنی بر واقعیت افزوده پشتیبانی نمی کنند. در چنین شرایطی توسعه بازاریابی براساس چنین شیوه ای بسیار کند خواهد بود.

3. آنها از بازاریابی ایمیلی غافلند:

امروزه از هر 10 کسب وکار کوچک 6 مورد از بازاریابی ایمیلی استفاده نمی کنند. مزیت اصلی بازاریابی ایمیل محور سهولت کاربری و امکان راه اندازی کمپین با کمترین هزینه است. در حقیقت شما فقط به محتوایی جذاب و یک نرم افزار رایگان ارسال ایمیل های انبوه و گروهی نیاز خواهید داشت. بقیه کار در عرض کمترین زمان ممکن صورت می پذیرد. البته در این میان باید نسبت به کیفیت بالای متن مان برای طرف مقابل اطمینان حاصل کنیم. در هر صورت متن تنها دارایی با ارزش ما در این میان به حساب می آید. برای همین همیشه پیش از انتشار متن مان باید آن را حداقل سه بار بازبینی نماییم. مرحله نخست توسط یکی از اعضای شرکت، مرحله دوم از سوی دوست یا یکی از اعضای خانواده و مرحله پایانی بازهم از سوی خودمان صورت می گیرد. به این ترتیب ضریب خطای متن ایمیل مان تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

چه کسی بازاریابی کسب وکار کوچک شما را انجام می دهد؟

آیا شما تمام مراحل بازاریابی کسب وکار کوچک تان را به طور شخصی دنبال می کنید؟ اگر اینگونه است، شما تنها نیستید. با این حال اگرچه پیگیری شخصی تمام امور امری رایج در میان صاحبان کسب وکارهای کوچک است، اما لزوما هوشمندانه ترین راهکار به حساب نمی آید.

بسیاری از کسب وکارهای کوچک در پژوهش موسسه کلاچ به مدیریت امور بازاریابی برند کوچک شان به صورت کاملا خودکفا اعتراف کرده اند. در این میان 30درصد از یک تیم داخلی حداقل یک نفره برای این کار استفاده می کنند. 28درصد نیز تیم های دونفره برای این کار اختصاص داد ه اند. بی شک چنین آماری برای آینده بازاریابی بسیار امیدوارکننده است. شاید این توصیف من اندکی عجیب باشد. با این حال باید ماهیت کسب وکارهای کوچک را در یاد داشته باشیم. این کسب وکارها به طور معول کمتر از 10 کارمند دارند.

پژوهشی دیگر از سوی موسسه Brand Muscle نتایج مشابهی را به دنبال دارد. بر این اساس از میان 2700 برند مورد بررسی در پژوهش فوق نزدیک به 64درصد امور بازاریابی شان را از طریق داخلی و با همکاری کارمندان شان سامان می دهند. در این میان فقط 7درصد از برندها با کارمندان پاره وقت برای بازاریابی همکاری می کنند. همچنین فقط 3درصد از برندهای کوچک به سراغ همکاری با آژانس های بازاریابی متمایل می شوند. بقیه برندها تمام فرآیند بازاریابی را میان کارمندان شان تقسیم می کنند.

بی شک بسیاری از مهارت های بازاریابی از عهده کارمندان معمولی خارج است. نکته جالب آگاهی بسیاری از کسب وکارها از چنین کاستی در تیم های بازاریابی شان است. با این حال چالش اصلی در این میان برای همکاری با آژانسی حرفه ای محدودیت های مالی است. به این ترتیب در شبکه های اجتماعی بسیاری از برندها به جای بازاریابی در حال وقت تلف کردن هستند. اوضاع در سایر حوزه های بازاریابی نیز به همین شکل دنبال می شود.

به منظور غلبه بر محدودیت های مالی باید راهکاری هوشمندانه پیدا کرد. بر این اساس شما باید فقط در مرحله پایانی از یک بازاریاب حرفه ای کمک بگیرید. منظور من از این عبارت تهیه محتوای اصلی برنامه بازاریابی برندتان به صورت شخصی و ارائه آن به بازاریابی حرفه ای در مرحله پایانی به منظور نظارت بر کیفیت کار است. در چنین شرایطی بازاریاب ها مقدار اندکی دستمزد را طلب می کنند، بنابراین محدودیت بودجه برندتان نیز با مشکل مواجه نخواهد شد.

راهکار جایگزین دیگر در این میان همکاری با دانشجوهای رشته بازاریابی یا نیروهای تازه کار است. به طور معمول این دسته از افراد به دنبال کسب تجربه اند و چندان به امور مالی اعتنایی ندارند. به این ترتیب شما از همکاری با آنها سود فراوانی خواهید برد. البته نباید بر روی این افراد به عنوان کارمندان دائمی حساب کرد. تقریبا همه آنها پس از پایان دوره آموزشی یا کسب مهارت بیشتر به سراغ کارهای دیگری می روند.

باتوجه به راهکارهایی که در بالا بیان شد، گمان نمی کنم دیگر نیازی به هدایت و مدیریت امور بازاریابی کسب وکار کوچک مان به صورت شخصی باشد. در هر صورت شما به عنوان صاحب یک کسب وکار کارهایی به مراتب مهم تر از توجه به فرآیند بازاریابی برندتان خواهید داشت. وظیفه شما در حوزه بازاریابی فقط نظارت بر کلیت ماجراست، نه بیشتر.

منبع: فرصت امروز


نظرات()   
   

شاو و بزوس هر هفته به مدت چند ساعت با یکدیگر ملاقات می‌کردند تا ایده‌های خود را برای موج تکنولوژی آینده گردآوری کنند و به ایده «همه چیز فروشی» رسیدند.

چند مدیر اجرایی که در آن زمان در DESCO کار می‌کردند، می‌گویند که ایده همه چیزفروشی ساده بود: یک شرکت اینترنتی که به‌عنوان واسطه بین مشتریان و تولیدکنندگان فعالیت می‌کند و تقریبا هر نوع محصولی را در سراسر جهان به فروش می‌رساند. یک المان مهم در چشم‌انداز اولیه آمازون این بود که مشتریان می‌توانستند در مورد هر محصولی ارزیابی‌های خود را در سایت بنویسند. شاو برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در گفت‌وگو با مجله نیویورک‌تایمز مفهوم فروشگاه اینترنتی را بیان کرد. «ایده ما همیشه این بود که کسی بتواند به‌عنوان یک واسطه سود به‌دست آورد. سوال کلیدی این است که: چه کسی می‌تواند این واسطه باشد؟» بزوس در حالی که علاقه‌مند به نظر محکم شاو در مورد اهمیت اجتناب‌ناپذیر اینترنت شده بود، شروع به تحقیق در مورد رشد آن کرد. همان اواخر یک نویسنده و ناشر به نام جان کواترمن یک ماهنامه به نام Matrix News را راه‌اندازی کرده بود که اینترنت را ستایش و در مورد امکانات تجاری آن بحث و گفت‌وگو می‌کرد. کواترمن برای اولین بار اشاره کرد که سادگی و دوستانه‌ بودن شبکه گسترده جهانی (World Wide Web) نسبت به سایر تکنولوژی‌های اینترنتی برای طیف گسترده‌تری از مخاطبان جذاب است. او در یک نمودار نشان داد که بین ژانویه ۱۹۹۳ و ژانویه ۱۹۹۴ تعداد بایت‌های منتقل شده در «وب» با ضریب ۲۰۵۷ افزایش داشته است. بزوس دریافت که فعالیت «وب» در آن سال به‌طور کلی با ضریب ۲۳۰۰ افزایش داشته است؛ یعنی یک افزایش ۲۳۰ هزار درصدی. او بعدها گفت که«همه چیز به این سرعت رشد نمی‌کند. این مساله به شدت غیرمعمول است و من را به فکر واداشت که چه نوع برنامه کسب‌و‌کاری در زمینه این رشد منطقی به نظر می‌رسد؟» بزوس نتیجه گرفت که یک «همه‌چیزفروشی» واقعی- حداقل در شروع کار- غیرعملی خواهد بود. او لیستی از ۲۰ طبقه‌بندی ممکن از محصولات- از جمله نرم‌افزارهای کامپیوتر، تجهیزات اداری، پوشاک و موسیقی- تهیه کرد. اما طبقه‌ اجناسی که ناگهان به‌عنوان بهترین گزینه به ذهن او خطور کرد «کتاب» بود. یک کپی از یک کتاب در یک فروشگاه دقیقا همانی است که برای فرد دیگری فرستاده می‌شود؛ بنابراین خریداران همیشه می‌دانستند که چه چیزی دریافت می‌کنند و این مزیت کتاب به شمار می‌رفت. دو توزیع‌کننده عمده کتاب در آن زمان وجود داشتند: Ingram و Baker and Taylor؛ بنابراین یک خرده‌فروش جدید لازم نبود مستقیما با هزاران ناشر کتاب در تماس باشد و از همه مهم‌تر سه میلیون کتاب به‌صورت چاپی در جهان وجود داشت که بسیار بیشتر از آن چیزی بود که یک کتاب‌فروشی بزرگ مانند Barnes & Noble و فروشگاه بزرگ Borders می‌توانستند ذخیره کنند. اگر او نمی‌توانست یک فروشگاه برای فروش همه‌چیز را بی‌درنگ ایجاد کند، می‌توانست ماهیت آن- یعنی انتخاب نامحدود- را در حداقل یک طبقه‌بندی مهم محصول اعمال کند. بزوس می‌گوید «با این تنوع بزرگ محصولات، می‌توانید فروشگاهی آنلاین ایجاد کنید که واقعا نمی‌توانست از روش دیگری وجود داشته باشد.» «شما می‌توانید یک فروشگاه واقعی با انتخاب‌های زیاد ایجاد کنید.» بزوس با مدیر بخش استخدام DESCO، چارلز آردایی، برخی از اولین وب‌سایت‌های فروش کتاب آنلاین، مانند Book Stacks Unlimited واقع در اوهایو و WordsWorth در ماساچوست را بررسی کردند. آردایی یک کپی از کتاب Cyberdreams نوشته ایزاک آسیموف را از وب‌سایت کتاب‌فروشی Future Fantasy در کالیفرنیا خریداری کرد. وقتی دو هفته بعد این کتاب به دست آردایی رسید، او بسته‌بندی مقوایی را باز کرد و آن را به بزوس نشان داد. کتاب در مسیر رسیدن به شدت پاره شده بود. کسی حتی نمی‌دانست که چگونه کارش را در فروش کتاب‌ها در اینترنت به خوبی انجام دهد. وقتی بزوس این مساله را دید، پی به یک فرصت بزرگ برد.

بزوس می‌دانست که اگر کار خود درون شرکت DESCO را پیگیری کند، هرگز صاحب آن شرکت نخواهد شد. در واقع، شرکت در ابتدا متعلق به هر دوی شرکت‌های Juno و FarSight بود و شاو رئیس هر دوی آنها بود. اگر بزوس می‌خواست که یک مالک و کارآفرین حقیقی با سهام قابل‌توجه در آنچه خلق می‌کند و پتانسیل بالا برای دستیابی به پاداش‌های مالی مشابه که کارآفرینانی مانند فرانک میکس که حق فرانشیز پیتزا دومینو را به‌دست آورده بود باشد؛ او باید جایگاه پرسود و راحتش در وال‌استریت را ترک می‌کرد. آنچه بعدا رخ داد یکی از اتفاقات بزرگ دنیای «اینترنت» شد. بهار آن سال، بزوس با دیوید شاو صحبت کرد و به او گفت که قصد دارد برای ایجاد یک کتاب‌فروشی آنلاین شرکت را ترک کند. شاو پیشنهاد کرد تا با هم قدمی بزنند. آنها دو ساعت در پارک مرکزی قدم زدند و در مورد این فعالیت اقتصادی و کارآفرینانه گفت‌وگو کردند. شاو گفت که انگیزه بزوس را درک می‌کند و با آن هم‌فکر است؛ زمانی که او شرکت مورگان استنلی را ترک کرد نیز همین کار را انجام داده بود. او همچنین بیان کرد که DESCO به سرعت رشد کرده بود و بزوس یک شغل بسیار خوب دارد. هر دوی آنها موافق بودند که بزوس باید چندین روز را صرف فکر در مورد این موضوع کند. زمانی که بزوس در اندیشه گام‌های بعدی بود، چیزی نگذشته بود که خواندن رمان «بازمانده روز» نوشته کازو ایشی‌گورو را به پایان رسانده بود. رمانی درباره یک پیشخدمت بود که مشتاقانه انتخاب‌های شخصی و حرفه‌ای خود در حین خدمت در جنگ بریتانیای کبیر، را به یاد می‌آورد. بنابراین بزوس هنگامی که ایده «چارچوب به حداقل رساندن پشیمانی۱ » را مطرح کرد، در ذهنش نگاه به نقاط عطف مهم زندگی گذشته را مرور می‌کرد تا بتواند در مورد قدم بعدی که در این برهه از حرفه‌اش باید بردارد، تصمیم‌گیری کند. این نگاه بلندمدت باعث شد تا بزوس از سردرگمی کوتاه‌مدت خود نجات پیدا کند. بعدها خودش گفت که «می‌دانم که اگر موفق نشوم هم پشیمان نخواهم شد. مطمئن هستم تنها چیزی که باعث پشیمانی من خواهد شد، تلاش نکردن است.» در واقع او با خود فکر کرد که اگر ایده «همه‌چیز فروشی» را عملی نکند، در سنین بالاتر چقدر احساس پشیمانی خواهد کرد.

پی‌نوشت:

۱.regret-minimization framework

مترجم: آناهیتا جمشید نژاد

منبع: دنیای اقتصاد


نظرات()   
   

کسب و کارهای توسعه یافته با سرمایه و سود بسیار زیاد، بودجه کافی جهت بازاریابی و تیم های تبلیغاتی را نیز دارند اما شرکت هایی مانند تولیدی جواهر که در یک پارکینگ فعالیت می کند، خط تولید پوشاکی که در یک اتاق خواب برقرار است و مثال هایی از این دست، بودجه کافی برای بازاریابی مشابه با شرکت های بزرگ را در اختیار ندارند. هرچند گزینه های بسیاری برای کسب وکارهایی که تنها محصولات دستی تولید می کنند وجود دارد که می توانند با استفاده از آنها شرکت شان را به سطحی بالاتر برسانند.

مصاحبه Business News Daily با مسئولان بازاریابی کسب وکارهای کوچک، راهنمایی های آنها برای بهترین روش بازاریابی و فروش محصولات دستی را در بر دارد.


وب سایت خودتان را بسازید

مؤسس زیبت، جاناتان پیکاک (Jonathan Peacock) می گوید، «هر که سودای فروش موفق محصولاتش به صورت آنلاین را در سر دارد، باید وبسایت خودش را راه اندازی کند. وقتی می خواهید محصولی را به صورت آنلاین تبلیغ کنید، نیاز به محلی دارید که آنها را ارسال کنید. آن محل باید وب سایت خودتان باشد، نه یک فروشگاه بزرگ مانند اتسی.»


پیکاک می گوید وقتی یک مراجعه کننده را به یک فروشگاه بزرگ می برید، معمولاً او را به فروشنده رقیب واگذار می کنید. در فروشگاه های بزرگ خریداران با انبوهی از گزینه ها مواجهند. حتی اگر مستقیماً به صفحه مربوط به محصول شما بیایند، بالا و پایین صفحه مملو از پیشنهاداتی از محصولات مشابه با محصول شماست.

داشتن وب سایت شخصی، امکان کنترل بیشتر را فراهم می کند. مایک خورف (Mike Khorev) مدیر توسعه شرکت بازاریابی Nine Peaks Media می گوید، «وقتی وب سایت خودتان را داشته باشید، مالک آن هستید و نیازی به کانال های رسانه ای همچون رسانه های اجتماعی که با گذر زمان تغییر می کنند، نخواهید داشت.» برای مثال تعداد مراجعه کنندگانی که پلتفرم های رسانه های اجتماعی اخیراً برای کسب وکارها ایجاد می کنند، نسبت به گذشته کاهش یافته است و شما باید برای جذب مخاطب بیشتر هزینه کنید. اگر امروزه تنها بر روی رسانه اجتماعی حساب کنید، احتمالاً مخاطبان بسیاری را از دست می دهید.

به دنبال روش های جدید فروش باشید

اگر در بررسی روش های فروش، تفکری خلاقانه داشته باشید و خود را محدود نسازید، از دیگر رقبای تان پیشی می گیرید و به موفقیتی مداوم می رسید.

نیت مسترسون(Nate Masterson)، مدیر بازاریابی Maple Holistics می گوید، «اگر در روش های فروش خلاقیت به خرج دهید، شاید مخاطبان جدیدی را بیابید که باعث رشد چشمگیر کسب وکارتان شوند.»

پیکاک می گوید، کارآفرینان خلاق باید به دنبال شیوه های جدید فروش باشند. البته توصیه او در زمینه هدایت نکردن مراجعه کنندگان به فروشگاه ها، الزاماً به معنای دست کشیدن از آنها نیست.

پیکاک در ادامه می افزاید، «دلیل اصلی اینکه فروشگاه ها محل مناسبی برای رهنمود بازدیدکننده نیستند، همان دلیل ارزشمندی آنهاست. مشتریان بالقوه از محصولات شما دیدن می کنند، چون شما بخشی از فروشگاه هستید. فروشگاه های خوب مخاطبان خود را دارند و این موضوع سبب ایجاد مخاطب بیشتر برای محصولات تان می شود. مخاطب بیشتر نیز به معنای فروش بیشتر است، بنابراین آیا لازم است در فروشگاه اتسی دست به فروش بزنید؟ البته که بله. فروشگاه آمازون مختص محصولات دست ساز چطور؟ بله. شما باید در هر تعداد فروشگاهی که می توانید، فروش داشته باشید.»

او می گوید از امتحان روش های مختلف بازاریابی از جمله رسانه اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، وبلاگ نویسی و . . . نترسید تا بتوانید بهترین راه فروش محصولات تان را بیابید. در هر تلاش تنها بر روی یکی از روش های فروش متمرکز شوید تا نتایج حاصل قابل مقایسه باشند.

از فروش چندمرحله ای استفاده کنید

فروش چندمرحله ای روشی از بررسی مقاطعی است که منجر به فروش می شوند. پیکاک می گوید این روش را مانند یک قیف تصور کنید. فروش معمولاً با مراوده اول انجام نمی شود و در حالت کلی مراحل متعددی پیش از خرید نهایی وجود دارد. براساس گفته فلین زایگر(Flynn Zaiger)، مدیرعامل آژانس بازاریابیOnline Optimism، فروش قیفی است که از آگاهی نسبت به مد نظر قرار دادن کالا آغاز و به مرحله تصمیم به خرید منتهی می شود.

پیکاک می گوید، «بررسی مقاطع موجود در قیف فروش بسیار مهم است تا بتوانید به مشتری در پشت سر گذاشتن آنها کمک کنید. در هنگام بازاریابی نباید سریعاً به مرحله فروش بروید. ابتدا ارزش محصول را بیان و رابطه ای مثبت ایجاد کنید و سپس با پیشروی در قیف، به سمت فروش بروید.»

بازاریابی کالاهای دست ساز تجربه ای منحصربه فرد است و با بازاریابی محصولات تیراژ بالا کاملاً تفاوت دارد.

جونیت بوکهایم(Jonit Bookheim)، مدیر فروش و ارتباطات Mata Traders می گوید، «محصولات ساخت دست همواره یک داستان در ورای خود دارند که محصولات تیراژ بالا معمولاً فاقد آن هستند. در محصولات دست ساز یک شفافیت خاص قابل ملاحظه است که شما باید بر روی آن تأکید کنید.»

از سیاست های بازاریابی محصولات تیراژ بالا پیروی نکنید

با اینکه محصولات دست ساز و تیراژ بالا ممکن است در فروش از یک پلتفرم مشترک استفاده کنند، اما مخاطبان متفاوتی دارند؛ در نتیجه استراتژی بازاریابی متفاوتی نیز باید در پیش بگیرند.

زایگر می گوید، «مشاهده محصول خریداری شده در خانه مشتریان محصولات دست ساز بسیار لذت بخش است. محصولات تیراژ بالا همگی به یک شکل هستند و استراتژی های فروش آنها به فروش ختم می شود، اما برای محصولات ساخت دست، معمولاً خریداران به دنبال محصولی منحصربه فرد هستند و شما باید مطمئن باشید که با دنبال کردن آن محصول تا منزل و کمد خریدار، این خصیصه را حفظ کنید.»

زایگر می افزاید، این خدمات پس از فروش، نه تنها محتوایی جذاب جهت تبلیغات در رسانه های اجتماعی و وبلاگ برای تان ایجاد می کنند، بلکه به خریدار حس خاص بودنی را می دهند که منجر به تمایل آنها به خرید بعدی می شود.


نکته مهم این است که هنرمندان تولیدکننده محصولات دست ساز، مهارتی منحصربه فرد دارند که دیگران آن را تحسین و از آن حمایت می کنند.

بوکهایم پیشنهاد می کند، «از توسعه برندتان نهراسید. اینکه محصولات را در منزل تان تولید می کنید باعث نمی شود که از آنها تصاویری مانند تصاویر پرفروش ترین محصولات بازار تهیه نکنید. چون تیراژ تولیدتان محدود به 50 نسخه در ماه است، از گفتن اینکه چه کسی 10 نسخه از آن را می خواهد، نترسید. تنها یک قدم از ناحیه اطمینان تان خارج نشوید، بلکه گام های زیادی از آن فاصله بگیرید.»

مترجم: امید گوهری

منبع: فرصت امروز


نظرات()   
   
شنبه 7 مهر 1397  11:03 ب.ظ
نوع مطلب: (معرفی کتاب ،) توسط: محمد افشار

 
معرفی کتاب: اصول مهندسی بازاریابی


 محیط تجاری قرن بیست و یکم نیازمند تحلیل و موشکافی بیشتر در تصمیم گیری بازاریابی است. تصمیم گیری بازاریابی شباهت فزاینده‌ای به مهندسی طراحی دارد. مهندسی طراحی مفاهیم، داده‌ها، تحلیل و شبیه سازی را کنار هم قرار داده و آموزش لازم را در مورد بازار می‌دهد و طراحی‌های موثر بازاریابی را می‌کند.
برخی بازاریابی سنتی را هنر می‌ببیند و برخی دیگر علم، حال آنکه بازاریابی جدید به مهندسی می‌ماند. در "کتاب اصول مهندسی بازاریابی"، نویسندگان: "پرفسور گری ال لیلین، پرفسور آرویند ران گاسوامی، پرفسور آرنود دی براین" که توسط مترجمان: "دکتر کامبیز حیدرزاده و حسین علی سلطانی" به رشته تحریر درآمده، نظر اجمالی و قابل دسترسی از پرکاربردترین مفاهیم مهندسی بازاریابی و ابزارها عرضه شده است.
در این کتاب آمده، چگونه در مهندسی بازاریابی مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌های صحیح را می‌توان جمع آوری و با تجریه و تحلیل صحیح تبدیل به طرح‌های بازاریابی و تولیدی بهتر کرد و تصمیمات درست بازاریابی را از آنها بدست آورد.

کتاب مورد نظر به انضمام یک مقدمه در هشت فصل تدوین شده و در هر فصل به بررسی بخشی از مفاهیم مهندسی بازاریابی پرداخته شده است. همچنین؛ این کتاب مطمئنا برای دانشجویان کسب و کار یا مدیران بازاریابی و کسانی که دارای حداقل آموزش و زمینه فنی هستند و لازم است مدل‌ها و ابزارهای پایه‌ی مربوط به مهندسی بازاریابی را به کار ببندند، مفید خواهد بود.
لازم به ذکر است؛ کتاب: اصول مهندسی بازاریابی در 277 صفحه به همت انتشارات سیته در سال جاری منتشر و روانه بازار شده است.

منبع: ام بی ای نیوز


نظرات()   
   
شنبه 7 مهر 1397  10:37 ب.ظ
نوع مطلب: (آریا خبر ،) توسط: محمد افشار

گردشگری درحال حاضر چرخ اقتصاد بسیاری از كشورهای دنیا را به‌گردش درآورده و رتبه نخست صنعت بسیاری از كشورها را از آن خود كرده است. نگاهی به آمار گردشگران ایرانی در كشورهای دیگر نشان‌دهنده عادت ایرانی‌ها به سفر و گردشگری است، پتانسیلی كه متاسفانه چندین دهه نادیده گرفته شد و موجب رونق اقتصاد كشورهای دیگر شده است. كشورهای همسایه ایران در سال‌هایی كه صنعت گردشگری كشور ما با بی‌مهری مسئولان مواجه بود، درحال برنامه‌ریزی، توسعه و شكوفایی گردشگری در كشورشان بودند.
به گزارش شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC ) ۱۶ درصد ایرانیان در ۱۲ ماه گذشته سفر هوایی را تجربه کرده‌اند. سفری که این روزها هزینه آن گران شده و همین موضوع باعث شده مسافران کشورمان کمتر سراغ این سفرهای هوایی بروند. اما رکورددار سفر با هواپیما کشوری جز استرالیا نیست. در این کشور ۸۹ درصد افراد با هواپیما سفر می‌کنند. بعد از این کشور، ویتنام، سوئد و سنگاپور قرار دارند. در این جدول تایلند با یك درصد کمترین میزان تجربه سفر هوایی را داشته است.
برنامه‌های مسافرتی، تفریحی و اوقات فراغت بسیاری از ایرانیان همیشه تحت تاثیر نوسانات ارزی و اقتصادی کشور بوده است اما چنین نوساناتی بر عقیده ایرانیان و علاقه‌مندی آن‌ها برای سفر به خارج از کشور یا سپری کردن اوقات فراغت دلخواه چه تاثیری گذاشته است؟ در گزارشی که در ادامه ‌می‌خوانید با ارائه داده‌های آماری به این موضوع مهم پرداخته‌ایم. اطلاعات و داده‌های ارائه شده در این گزارش دقیق و برگرفته از گزارشات جهانی ساکنان مناطق شهری بالای15سال ۴۷ کشور بوده است. بخش ایران این گزارش توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC ) جمع‌آوری و مورد تحلیل قرار گرفته است.

شوق ایرانیان برای سفر به خارج


۵۲ درصد ایرانیان با ایده‌ سفر به خارج از کشور موافقند

در آیین ایرانیان، سفر کردن همیشه از موضوعات مهم است. در سفر سبک های رفتاری متفاوتی دیده می‌شود و عوامل مختلفی مثل ماجراجویی، تجربه جدید، لذت بردن از طبیعت و ... در انتخاب این سبک ها موثر هستند. در این بررسی میزان علاقه‌مندی ایرانیان به سبک های مختلف سفر و تفاوت دیدگاه آنان با سایر کشورها ارائه شده است. ۵۲ درصد ایرانیان با ایده‌ سفر به خارج از کشور موافقند. این درحالی ا‌ست که ساکنان اکوادور با ۶۴ درصد بالاترین میزان و ساکنان کرواسی با ۴ درصد کمترین میزان علاقه‌مندی را به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC)، ساکنان کشورهای دیگری مانند اسلوونی، پرو، آلمان، سریلانکا، آمریکا و... نیز درصد قابل توجهی از این علاقه مندی را به خود اختصاص داده‌اند.
در سبک‌های رفتاری سفر گروهی از مردم دنیا ترجیح می‌دهند به منطقه‌ای سفر کنند که دور از مردم باشند. این شیوه سفر در ۳۵ درصد ایرانیان محبوبیت داشته است. میزان محبوبیت این سبک سفر در کشورمان نزدیک به کشورهای سریلانکا و ترکیه بوده و ایران را در جدول رتبه‌بندی میان این دو کشور قرار داده است. بالاترین میزان علاقه‌مندی به این نوع سفر با 55درصد در بین روس‌ها بوده که آن را در صدر جدول قرار داده است.
اما نگاه ساکنان کشورهای مختلف نسبت به سفر کردن متفاوت است و درصدی از آن‌ها علاقه‌مندند حین سفر از مناطق تازه‌ دیدن و ماجراجویی را تجربه کنند. ۵۹ درصد ایرانیان سعی می‌کنند تعطیلات خود را در جاهای مختلفی سپری و ۵۱ درصد آن‌ها از ماجراجویی حین سفر لذت می‌برند.
ساکنان روسیه، اسپانیا و صربستان در میان علاقه‌مندان سبک سفر به مناطق مختلف و ساکنان کشورهایی مانند اکوادور، ایالات متحده آمریکا، هندوستان و پرو در میان ماجراجویان در صدر جداول خودنمایی می‌کنند.

شوق ایرانیان برای سفر به خارج


ایرانی‌ها ماجراجویی و تجربه های جدید را دوست دارند

شیوه سفر؛ چه به مناطق مختلف یا دور دست باشد، چه با هدف اکتشافی و ماجراجویانه؛ بخشی جدایی ناپذیر از تجربه سفر است. ۱۶ درصد ایرانیان در ۱۲ ماه گذشته سفر هوایی را تجربه کرده‌اند؛ سفری که این روزها هزینه آن گران شده و همین موضوع باعث شده مسافران کشورمان کمتر سراغ این سفرهای هوایی بروند اما رکورددار سفر با هواپیما کشوری جز استرالیا نیست. در این کشور ۸۹ درصد افراد با هواپیما سفر می‌کنند. بعد از این کشور، ویتنام، سوئد و سنگاپور قرار دارند. در این جدول تایلند با یك درصد کمترین میزان تجربه سفر هوایی را داشته است.

شوق ایرانیان برای سفر به خارج


۴۱ درصد ایرانیان برنامه ورزشی مرتب دارند

بسیاری از افراد اوقات فراغت خود را با ورزش کردن سپری می‌کنند؛ ورزشی که آن‌ها از لحاظ جسمی و روحی برای رویارویی با مشکلات و چالش‌های پیش آمده آماده می‌کند اما برنامه‌ریزی ورزشی افراد با یکدیگر متفاوت است. دسته‌ای از افراد برنامه‌های ورزشی هفتگی و مرتب دارند. ۴۱ درصد ایرانیان ساکن مناطق شهری بالای 15 سال جزو این دسته از افراد هستند. ایرانیان در این باره رتبه خوبی را کسب کرده‌اند و کشورهای مختلفی مانند ایتالیا، ترکیه، کرواسی، چین و... در رده‌های پایین‌تر قرار دارند. البته در این میان فرانسه، آلمان و انگلستان در شرایط بهتری از ایران قرار داشته و درصدهای ۵۳ و۵۰ را به خود اختصاص داده‌اند.
ورزش فقط به باشگاه رفتن و انجام حرکات مشخص محدود نمی‌شود. دسته‌ای از افراد پیاده‌روی تند و منظم را جزو برنامه‌های ورزشی خود می‌دانند. ۳۷ درصد ایرانیان جزو این دسته از افراد هستند. نکته جالب این است که ایرانیان در این شیوه ورزش کردن، از ساکنان کشورهایی مانند آلمان، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و... پیشی گرفته‌اند اما ساکنان کشور نوروژ با ۴۱ درصد از ایرانیان جلوتر هستند. ساکنان آفریقای جنوبی نیز با یك درصد پایین ترین رتبه را در این شیوه ورزشی به خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب توجه اینكه پیاده‌روی فعالیتی است که مورد علاقه ۲۹ درصد ایرانیان است و آن را جزو فعالیت‌های مورد علاقه خود برای اوقات فراغت می دانند. علاقه‌مندی که درصدشان در نروژ به عدد ۸۰ و در آفریقای جنوبی به عدد دو می‌رسد.
شوق ایرانیان برای سفر به خارج



حضور ۱۳ درصدی ایرانیان در کافی شاپ‌ها


این روزها بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ دنیا به دلیل مشغله‌های کاری و روزمره، اوقات مختلفی را در کافی‌شاپ‌ها و فست فودها می‌گذرانند.
با وجود اینکه این روزها کافی شاپ رفتن میان جوانان ایرانی پرطرفدار شده اما فقط ۱۳ درصد از ایرانی ها زمانی را در چنین مکان‌های تفریحی می‌گذرانند. در مقایسه با ایران، کشورهایی مانند نروژ ( ۸۹ درصد) ، کرواسی ( ۸۰ درصد) ،ویتنام ( ۷۴ درصد) و...درصد‌های قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. البته طرز نگاه به حضور در کافی شاپ نیز در این درصد گیری تاثیر می‌گذارد. برخی از ساکنان کشورهای مختلف برای انجام امور کاری خود نیز به کافی شاپ می‌روند. این درحالی است که ایرانیان کمتر به این موضوع توجه می‌کنند.

۲۵ درصد ایرانیان در ۱۲ ماه گذشته برای صرف غذا به فست‌فودها رفته‌اند

ایرانیان نیز در مقایسه با سایر کشورها این روزها زمانی را در فست فودها صرف می‌کنند. ۲۵ درصد ایرانیان در ۱۲ ماه گذشته برای صرف غذا به فست‌فودها رفته‌اند. این درصد در کشوری مانند فیلیپین قابل توجه است. ۹۷ درصد ساکنان شهرهای این کشور در ۱۲ماه گذشته زمانی را در فست فودها گذراننده‌اند. ژاپن، کلمبیا، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا و... در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به نظرمی رسد ساکنان مناطق شهری یونان توجه بیشتری به شیوه استفاده از غذاهای سالم دارند. در این کشور فقط ۱۵ درصد افراد در زمان مشخص شده سری به فست فودها زده اند.
نکته جالب این است که حتی بسیاری از افرادی که به فست فود رفته اند، اعتقاد دارند که غذاهای فست فودی همگی مضر هستند. درصد افرادی که این اعتقاد را دارند در کشوری مانند اسلوونی به ۷۴ درصد و در کشور فنلاند به ۷درصد می‌رسند.
نکته آخر اینکه بررسی تحلیل رفتاری ساکنان کشورهای مختلف امکان برنامه ریزی دقیق را برای مسئولان و کسب وکارهای مختلف فراهم می‌کند. برنامه‌ریزی که براساس آن می‌توان نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگ‌سازی و ... اقدام کرد. در این میان توجه به آمارهای عنوان شده توسط شرکت‌های تحقیقاتی خصوصی نیز امکان مقایسه با آمارهای ارگان‌های دولتی را ایجاد می‌کنند. آمارهایی که اگر از چند کانال مختلف ارائه شوند به نتیجه گیری بهتر کمک بسزایی خواهند کرد.

نرگس فرجی

منبع: ام بی ای نیوز


نظرات()   
   
شنبه 7 مهر 1397  10:13 ب.ظ
نوع مطلب: (آریا خبر ،) توسط: محمد افشار

گوگل به‌منظور افزایش اعتبار نتایج جست‌وجوی خود، قصد دارد در بخش جست‌وجوی تصاویر گوگل اطلاعات مربوط به عکاس و نگارنده تصویر را نیز نمایش دهد.

 بسیاری از کاربران اینترنتی که به‌دنبال تصویر و عکس خاصی هستند، همواره از قسمت جست‌وجوی تصاویر در موتور جست‌وجوی گوگل بهره می‌برند و گوگل به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با سرچ کردن یک کلیدواژه، به گستره وسیعی از تصاویر مشابه و موردنظر دسترسی یابند. حالا به‌نظر می‌رسد که گوگل تصمیم گرفته اطلاعات اعتباری، عکاس و ثبت‌کننده تصویر را در نتایج جست‌وجوی تصاویر درج کرده و به کاربران نمایش دهد.

گوگل با اعمال این تغییر و تحولات جدید قصد دارد به کاربران اطمینان بیش‌تری درباره جست‌وجوی تصاویر و عکس‌های موردنظرشان بدهد تا حق نشر و کپی‌رایت تصاویر نیز همچون بسیاری از آثار رسانه محفوظ بماند. گوگل در همین راستا قصد دارد وضعیت کنونی را تغییر داده و با سازمان‌های رسانه و تصویر CEPIC و IPTC وارد همکاری شود تا داده‌نمای مرتبط با حق‌نشر تصاویر را فراهم کند.


منبع: ایسنا


نظرات()   
   

برخی فناوری‌ها، ابداعات و محصولات فناورانه‌ای که در اطراف‌مان می‌بینیم شاید قدمتی بیش از دو دهه داشته باشند اما تابه‌حال به این موضوع فکر نکرده بودیم.

 در زیر فهرستی از این محصولات، برندها و ابداعات می‌آوریم که شاید باورش برایتان مشکل باشد که 20 سال گذشته است!

1

گوگل و AIM بیش از دو دهه است که وارد زندگی ما شده‌اند.

چهار سپتامبر گوگل رسماً وارد زندگی ما شد و کمتر کسی احساس قدیمی بودن می‌کند اما امروز گوگل تمام زندگی ما را در برگرفته است.

02

مرورگر وب به نام Nexus در 1990 آمد. سال 1993 مرورگر محبوب موزائیک به نام نت اسکیپ آمد. به‌وسیله مرورگر وب هر کاربر ناآشنایی می‌تواند به محتوای غنی اینترنت و دنیای مجازی دست پیدا کند.

03

وبلاگ/ بلاگ/ بلاگر

شاید همه با ایمیل یا سرچ گوگل شروع کرده باشند اما 7 اکتبر 1994 توسعه‌دهنده نرم‌افزار، دیو وینر اولین پست خود را در وبلاگش منتشر کرد. او اولین نرم‌افزار محبوب وبلاگ به نام Guardian را در کنار RSS ایجاد کرد.

04

مسنجر AOL اولین مسنجر بود که برای کاربران عمومی قابل دانلود شد و در سال 1997 محبوب همگان شد. برای چَتِرهای حرفه‌ای Lol و omg از همین‌جا شروع شد.

05

اجراکننده پرتابل موسیقی

شاید برای اغلب مردم آی‌پاد آیکونیک باشد اما اولین اجراکننده موسیقی که در بازار موفق شد نامش Diamond Rio PMP300 بود و سه سال قبل از آی‌پاد بازار را گرفت.

06

دی‌وی‌دی

دی‌وی‌دی یا digital versatile disc در سال 1995 توسط فیلیپس و سونی ابداع شد. سرعت بالاتر و حجم بالاتر باقابلیت‌های بیشتر دستاوردی بود که جای VHS را گرفت.

07

کالر آی دی

هویت تماس‌گیرنده روی گوشی اولین بار در نیوجرسی در سال 1998 رونمایی شد. داستان حریم خصوصی و مزاحم تلفنی و ... و سپس یک دهه طول کشید تا 43 درصد از تلفن‌های خانگی آمریکا مجهز به کالر آی دی شدند.

08

تویوتا پریوس به‌عنوان خودروی هیبرید و برقی تا سال 2004 وارد بازار آمریکا نشد.

09

گیت‌های الکترونیک یا پرداخت الکترونیکی عوارض جاده‌ای اولین بار در دهه 80 در نروژ برای صرفه‌جویی در زمان هنگام عبور از بزرگراه‌ها ایجاد شد. در آمریکا بزرگراه دالاس در سال 1989 ایجاد شد.

10

اسمارتفون اولین بار توسط آی بی ام رسماً با نام Simon Personal Communicator ساخته شد و در سال 1994 به‌صورت ترکیبی از تلفن و پی دی ای شد. با این گوشی هوشمند می‌شد ایمیل زد، صفحات وب را دید و ...

در عرض 6 ماه آی بی ام 50 هزار مدل از این گوشی هوشمند را فروخت.

11

پیامک یا تکس مسیج سوم دسامبر 1992 به‌وسیله مهندس فنلاندی ماتی ماکونن ایجاد شد. او پدر اس ام اس است و اولین پیامش این بود: Merry Christmas

12

اختراع وب کم یکی از بهترین ابداعات فناورانه بود که توسط محققان کمبریج برای دیدن سطح قهوه از بیرون از لابراتوار توسعه داده شد. قبل از وب آمد و با وب عجین شد.

13

دوربین دیجیتال درحالی‌که در دهه 90 همچنان مردم از film camera استفاده می‌کردند، آمد. سال 1991 کُداک اولین محصول تجاری را عرضه کرد. آن زمان می‌شد 600 عکس ذخیره کرد اما قیمت دوربین 20 هزار دلار بود!

14

کنسول گیم Game Boy Color ساخت نینتندو که نوامبر 1998 به‌صورت بین‌المللی عرضه شد. نینتندو بیش از 118 میلیون کنسول گیم بوی و گیم بوی کُلر فروخت.

15

ربات اسباب‌بازی Furbys سال 1998 آمد و 1.8 میلیون فروخت. سپس در سال 1999 بیش از 14 میلیون از این ربات فروخته شد. سال 2002 قطع تولید شد و 2005 تا 2007 توسط habro راهی بازار شد. جدیدترین مدل آن ال سی دی دار شده و با اپلیکیشن موبایل تعامل می‌کند.

16

TiVo به‌عنوان رکوردر ویدئو دیجیتال 1999 راهی بازار شد و دنیای آن زمان تلویزیون را متحول کرد.

17

جی‌پی‌اس شخصی یا Personal GPS 20 سال پیش عرضه عمومی شد. تام تام و گارمین بعد از Oldsmobile Eighty Eight به‌عنوان سیستم نویگیشن عمومی آمدند و 2005 نیز گوگل مپس آمد.


منبع: خبر آنلاین


نظرات()   
   

برای استفاده از فعالیت‌های بانکی و تبادل اطلاعات مالی و مهم خود در فضای مجازی به‌وسیله گوشی‌های تلفن همراه حتماً باید موبایل بانک خود را از سایت‌های رسمی بانک دانلود کنید و به امنیت موبایل بانک خود توجه بیش‌تری داشته باشید.

 حذف دردسرهای استفاده از کارت‌های بانکی در یک بستر امن و جایگزینی موبایل با بسیاری از ابزارهای مورد استفاده امروزی، پرداخت موبایلی را به یکی از ضرورت‌ها تبدیل کرده است؛ به نظر می‌رسد این امر نیز در حال تحقق است تا شعار دولت همراه بیش از پیش عملی شود.

موضوع پرداخت موبایل، در سال‌های اخیر و با گسترش گوشی‌های هوشمند به عنوان راهی آسان‌تر برای پرداخت مطرح شده است. سرویس پرداخت موبایل می‌تواند جایگزین دستگاه‌های کارتخوان (POS) ‌شود. این کار می‌تواند از طریق وارد کردن کدهای دستوری USSD و یا NFC انجام شود. به این ترتیب کاربر در هر مکانی با استفاده از موبایل امکان پرداخت خواهد داشت.

امروزه شاهدیم که کاربران فضای مجازی به علت صرفه‌جویی در وقت و سرعت در انجام امور بانکی، به نصب برنامه‌های موبایل بانک برروی گوشی‌های تلفن همراه خود اقدام کرده و از آن در انجام امور اقتصادی روزمره خود استفاده می‌کنند.

فارغ از امکانات و قابلیت‌های مثبت این‌گونه برنامه‌ها، همانند سایر بسترهای فضای مجازی، اگر موارد لازم رعایت نشود، ممکن است آسیب‌های زیادی به کاربر وارد شده و ضرر مالی خاصی متوجه این افراد شود. به همین دلیل وب‌سایت پلیس فتا هم درباره امنیت فعالیت‌های بانکی در اینترنت هشدار داده و در این خصوص مواردی را ذکر کرده است.

برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی، لازم است حتی‌المقدور در زمان استفاده از اینترنت‌های وای‌فای عمومی نظیر پارک‌ها و مکان‌های عمومی که امنیت بالایی ندارند، از موبایل بانک خود استفاده نکنید. ضمن اینکه باید تلفن همراه خود را به آنتی‌ویروس قوی و بروز شده مجهز کنید و در زمان نصب اپلیکیشن‌ها به مجوزی که به نرم‌افزارها درباره دسترسی به اطلاعات تلفن همراه می‌دهید، دقت کنید و به قسمت‌هایی که نیازی ندارد، مجوز دسترسی ندهید.

همچنین باید توجه داشته باشید استفاده از رمز مشترک برای چند نرم‌افزار مختلف بانکی، بسیار اشتباه است. بنابراین توصیه می‌شود که به‌صورت دوره‌ای و در بازه زمانی مناسب، رمز ورود به موبایل بانک خود را تغییر و از شماره‌های قابل حدس نظیر شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل خود و فرزندان به‌عنوان رمز ورود جدا خودداری کنید.

در نهایت آگاهی و دانش خود را جهت استفاده صحیح از فضای مجازی و فرصت‌های آن، ارتقاء دهید اما اگر به هر علتی برای هر فردی در فضای مجازی چنین اتفاقی افتاد و مورد تهدید قرار گرفت، به‌ هیچ‌ عنوان با پیشنهادها و درخواست‌های مجرم همگام نشوید.

در هر حال در پی رونمایی رسمی بانک‌مرکزی از روش پرداخت الکترونیک موسوم به NFC،   اولین ارائه پرداخت موبایلی به صورت گسترده در نمایشگاه کتاب سال گذشته اتفاق افتاد. بدین ترتیب به گفته مدیران وقت بانک مرکزی، با توجه به توسعه استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در کشور استفاده از ابزارهای جدید پرداخت که جایگزین پایانه‌های فروش خودپردازها و یا پرداخت‌های اینترنتی شود، در جامعه احساس می‌شد.

در این شیوه، پرداخت‌ها بدون استفاده از کارت و با استفاده از نشان‌گذاری کارت‌های بانکی در بستر امن انجام می‌شود. با نزدیک کردن گوشی هوشمند به پایانه‌های فروشی که به فناوری NFC مجهز باشند، اطلاعات به شکل نشان‌گذاری شده از طریق نرم‌افزارهایی که در گوشی نصب شده است، به شبکه الکترونیکی منتقل و پس از پردازش اطلاعات پرداخت انجام می‌شود که کل این مراحل کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد.

با این کار می‌توان انواع پرداخت‌های جدید را برای نظام‌های پرداخت تعریف کرد و حتی پرداخت ارقام پایین را بدون وارد کردن رمز و در سقفی که مشتری می‌خواهد، انجام داد. همچنین این فناوری از امنیت بسیار بالایی نسبت به کارت‌های بانکی برخوردار است. امنیت کارت‌های مغناطیسی با یک رمز تامین می‌شود، اما برای پرداخت موبایلی حداقل به سه رمز شامل رمز ورود به تلفن رمز ورود به نرم افزار و رمز دوم کارت نیاز است و بنابراین حتی در صورت گم شدن گوشی مشکلی برای مشتری پیش نمی‌آید.


منبع: ایسنا


نظرات()   
   
آخرین پست ها

دانستنی های بازاریابی و فروش(20)..........یکشنبه 20 آبان 1397

پاورپوینت سیستم های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته..........یکشنبه 20 آبان 1397

۲۰ نشانه یک مدیر موفق ..........یکشنبه 20 آبان 1397

14 راه ساده برای افزایش فروش در کسب و کارهای کوچک و متوسط ..........یکشنبه 20 آبان 1397

۱۲ قدم تا راه‌اندازی بنگاه زود بازده اقتصادی ..........یکشنبه 20 آبان 1397

کافه‌ تهرون؛ خانه‌ی طعم‌های یک‌دستِ تهران..........یکشنبه 20 آبان 1397

بهترین اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی برای گوشی‌های اندرویدی ..........یکشنبه 20 آبان 1397

سبقت چینی‌ها در صنعت خودروهای برقی از اروپا ..........یکشنبه 20 آبان 1397

چین محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان می‌شود ..........یکشنبه 20 آبان 1397

فروش ۱۰ میلیارد دلاری غول تکنولوژی در جشنواره‌ای عجیب ..........یکشنبه 20 آبان 1397

دانستنی های بازاریابی و فروش(19)..........پنجشنبه 10 آبان 1397

جزوه درسی رویکرد سیستمی دکتر پور ابراهیمی..........پنجشنبه 10 آبان 1397

۳ رکن اصلی فروش در سطح جهانی ..........پنجشنبه 10 آبان 1397

۶ اصل برگرفته از ارتش برای رهبری فوق العاده ..........پنجشنبه 10 آبان 1397

فقدان خودآگاهی؛ مشکل بزرگ محیط‌ های کاری ..........چهارشنبه 9 آبان 1397

معرفی ۱۰استارتاپی که با سیاست برون‌سپاری به موفقیت دست یافتند ..........چهارشنبه 9 آبان 1397

مال‌هایی که "مال" نیستند ..........چهارشنبه 9 آبان 1397

سبزی‌ها و میوه‌ها بیش از تاریخ مصرف‌‌شان عمر می‌کنند..........چهارشنبه 9 آبان 1397

میلیاردرهای دنیا روی هم چقدر پول دارند؟ ..........چهارشنبه 9 آبان 1397

ظرفیت صادرات گل و گیاه کشور یک میلیارد دلار است ..........چهارشنبه 9 آبان 1397

همه پستها