تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - چطور پس انداز کنیم؟
شنبه 12 خرداد 1397  11:10 ب.ظ
نوع مطلب: (عمومی ،) توسط: محمد افشار

یکی از موارد اقتصادی که استفاده‌ اصل بخش بندی در آن می تواند بسیار زیاد برایمان تاثیر گذار باشد، بحث چگونگی عملی کردن پس انداز و بهینه کردن خرج کردن پول هایمان است.

 با بخش بندی همه چیز را کنترل کنید

در علم اقتصاد رفتاری موضوعی تحت عنوان Partitioning یا بخش‌بندی وجود دارد. این مفهوم بیان می‌کند که میزان مصرف چیزهای مختلف، از پول و سهام گرفته تا خورد و خوراک را، می‌توان با بخش‌بندی مناسب کنترل کرد یا حداقل بر روی آن اثر گذاشت.

تحقیقات بسیار زیادی بر روی تاثیر اندازه‌ ظرف غذا و قاشق بر روی مقدار مصرف انجام شده و همه‌ آن‌ها اثر مستقیم اندازه بر روی مصرف را نشان داده است.

به همین دلیل است که همیشه به مردم توصیه می‌شود که همه‌ پول و درآمد خود را در یک حساب نگه ندارند و تقسیم بندی‌هایی را هم از لحاظ زمان هزینه و هم از لحاظ نوع هزینه‌ای که می‌خواهند انجام دهند بر روی پول خود داشته باشند و آن را بخش‌بندی کنند.

مشکل پیش آمده در رستوران هم دقیقا همین مفهوم را نشان می‌داد. تقریبا از نظر همه‌ مردم بسته‌های کره‌ ۱۰ گرمی برای یک نفر کافی است اما شاید بسیاری نتوانند قبول کنند که ۱۵۰ گرم کره‌ بسته‌بندی نشده برای ۱۵ نفر کافی باشد.

 چگونه پس انداز کنیم؟

یکی از مهم‌ترین اشتباهات اقتصادی افراد در جامعه‌ ما عدم تخصیص بخشی از منبع درآمد به پس انداز است که این معضل می‌تواند ضرر غیر قابل جبرانی را برای آینده‌ افراد به وجود آورد، روش‌های مختلفی برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود دارد، اما کاری که می‌تواند کمک شایانی به رفع این مشکل کند، استفاده از مفهوم بخش‌بندی در اقتصاد رفتاری است که در ادامه توضیحاتی برای اجرای این روش در دخل و خرج روزانه‌ شما ارائه شده است.

پس انداز دقیق با بخش بندی بودجه

یکی از موارد اقتصادی که استفاده‌ اصل بخش بندی در آن می تواند بسیار زیاد برایمان تاثیر گذار باشد، بحث چگونگی عملی کردن پس انداز و بهینه کردن خرج کردن پول هایمان است.

خیلی از ما در اول ماه که حقوقمان را دریافت کرده ایم یا هنگامی که پولی به دستمان رسیده است، شروع به خرید محصولات ضروری و یا غیر ضروریمان می کنیم، به رستوران های مختلف می رویم و بدون حساب، بخش زیادی از پولمان را صرف تفریح و هزینه هایی از این قبیل می‌کنیم.

 ۲۰ روز از ماه که می گذرد، نه تنها پولی برای پس انداز کنار نگذاشته ایم بلکه تمام درآمد ماهانه مان را هم خرج کرده‌ایم و بالاجبار باید بقیه ماه را با رعایت و صرفه جویی بیش از اندازه سپری کنیم. خیلی از ما مدت ها دنبال راه حل هایی بودیم که بتوانیم مخارج خود را کنترل و مقداری از پولمان را پس انداز کنیم. اکنون این راه حل ساده و کاربردی به کمک شما آمده است.

برای چند ماه اول فقط کافی است یک ورق کاغذ بردارید و درآمدها و هزینه‌های خود را در طول ماه فقط ثبت کنید. استفاده از نرم افزارهایی مانند اکسل و نرم‌افزارهای حسابداری هم گزینه‌ خوبی است اما حتی با نوشتن بر روی برگه‌ کاغذ هم می‌توان حساب و کتاب خود را مدیریت کرد.

بعد از گذشت چند ماه می‌توانید هزینه های ماهیانه را به چند دسته اصلی تقسیم کنید. اجاره‌ خانه و قبوض، هزینه های حمل و نقل، هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک، هزینه‌های ورزشی و تفریحی و پس انداز دسته‌هایی هستند که وجود آن‌ها الزامی است.

حال چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم؟

با استفاده از اطلاعاتی که از خرج و مخارج خود جمع‌آوری کردید می‌توانید برای هزینه‌های مختلف خود بودجه بندی انجام دهید و بودجه‌ مربوط به هر یک از دسته‌ها را در حسابی جداگانه واریز کنید.

 به طور مثال اگر مخارجتان را به 4 دسته اصلی تقسیم کرده اید، نیاز دارید ۴ حساب جداگانه برای خود داشته باشید. اینگونه شما برای هزینه‌های خود دو بار از بخش بندی استفاده کرده‌اید، هم هزینه‌های مختلف را از یکدیگر جدا کردید و هم حساب‌های مختلفی برای هر یک از آن‌ها اختصاص داده اید.

شاید از خودتان بپرسید که این کار چه فایده ای دارد؟ یکی از فایده های بخش بندی این است که باعث می شود ذهن برای استفاده از هر بخش توقف کند و دوباره تصمیم گیری کند. برای واضح تر شدن این مسئله فردی که پول هایش را بخش بندی کرده و در ۳ حساب مختلف گذاشته است در نظر بگیرید. فرض کنید پولی که برای خرید کنار گذاشته بود تمام شده و برای تهیه لباس مورد علاقه خود باید از حسابی که برای پس انداز باز کرده بود استفاده کند.

در این لحظه ذهن فرد متوقف می شود و مجبور می شود برای انجام دادن این کار از ابتدا تصمیم گیری کند  و همین به عقب برگشتن  می‌تواند باعث ایجاد احساس گناه شده و فرد را از خرج کردن ادامه پول منصرف کند.


منبع: اقتصاد آنلاین


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

دانستنی های بازاریابی و فروش(14)..........شنبه 12 خرداد 1397

زنجیره ی ارزش (مدیریت زنجیره ی تامین و مدیریت ارتباط با مشتریان )..........شنبه 12 خرداد 1397

خلاصه کتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر/گری آرمسترانگ ویراست جدید..........شنبه 12 خرداد 1397

چطور می‌شود از دور ریز میوه‌ها پول در‌آورد؟ ..........شنبه 12 خرداد 1397

چگونه با پول کم یک کسب و کار راه بیندازیم ..........شنبه 12 خرداد 1397

۵ فرمول مدیریت شرکت‌های نوپا (نکات طلایی که مدیران هر استارت‌آپی باید بدانند )..........شنبه 12 خرداد 1397

چطور پس انداز کنیم؟ ..........شنبه 12 خرداد 1397

ارزشمندترین برندهای جهان در سال ۲۰۱۸..........شنبه 12 خرداد 1397

چینی‌ها با پهباد غذا تحویل می‌دهند! ..........شنبه 12 خرداد 1397

دانستنی های بازاریابی و فروش(13)..........چهارشنبه 2 خرداد 1397

ترجمه مقاله نقش بازاریابی رسانه ای دیجیتالی و اجتماعی در رفتار مشتری..........چهارشنبه 2 خرداد 1397

آموزش بازاریابی..........چهارشنبه 2 خرداد 1397

نیسان ایمنی را تبلیغ می‌کند ..........چهارشنبه 2 خرداد 1397

8 کتابی که شما را به مدیری بهتر تبدیل خواهد کرد ..........چهارشنبه 2 خرداد 1397

تاثیر شور و اشتیاق بر موفقیت ایده‌های استارتاپی ..........چهارشنبه 2 خرداد 1397

فعالان استارتاپ‌ها باید چه روحیاتی داشته باشند؟ ..........چهارشنبه 2 خرداد 1397

هفت روندی که همه مدیران توسعه‌ کسب‌ و کار باید دنبال کنند..........چهارشنبه 2 خرداد 1397

هنر گذار در دنیای کسب‌ و‌ کار! ..........چهارشنبه 2 خرداد 1397

دانستنی های بازاریابی و فروش(12)..........دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

پاورپوینت مدیریت ارتباط با مشتری در فضای مجازی..........دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

همه پستها