تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - ضریب موفقیت استارت آپ‌ها در شهرهای کوچک

بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که در کشور شروع به فعالیت کرده‌اند و بعضا موفق هم بوده‌اند، نمونه‌های بومی‌شده استارت‌آپ‌های موفق خارجی هستند.

 به اقتضای زمان، شرایط جامعه و پیشرفت آن و لزوم الگو گرفتن از کشور‌های پیشرفته مشاهده چنین مواردی طبیعی و حتی یکی از راه‌های رسیدن به توسعه است.  الگو گرفتن از کسب‌وکار‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و موفق هم شده‌اند، یک استراتژی کارا و اثربخش برای علاقه‌مندان و حتی دولت‌ها برای کارآفرینی است. تعداد استارت‌آپ‌هایی که در شهر تهران و کلان‌شهر‌های ایران خدمات و محصولات‌شان را ارائه می‌دهند، بسیار بیشتر از تعداد آنها در شهر‌ها و شهرستان‌های کوچک است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار،  یکی از راه‌های راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها در شهر‌ها و شهرستان‌های کوچک بومی کردن استارت‌آپ‌های موفق موجود در شهر‌های بزرگ کشور مثل تهران است.

پیشنهاد دیگر هم این است که در شهر‌ها و شهرستان‌های کوچک استارت‌آپ‌هایی متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان همان مناطق راه‌اندازی شود. این موضوع که شهر‌ها و شهرستان‌های کوچک به سمت راه‌اندازی چه استارت‌آپ‌هایی بروند، موضوع بحث ما نیست و نیاز به بررسی تخصصی هر منطقه است و دو پیشنهاد بالا تنها اصول کلی برای تسریع در مراحل ایده‌پردازی راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند. اما به فرض اینکه ایده خوبی برای راه‌اندازی استارت‌آپ در منطقه‌ای کم‌جمعیت و قصد اجرایی کردن آن را داشتیم، احتمال موفقیت ما چقدر است؟ جمعیت کم در آن منطقه چگونه ما را تهدید می‌کند؟ به‌طور مثال در شهرستانی که 400 هزار نفر جمعیت دارد، استارت‌آپبزنیم؟

عادل طالبی، استاد دانشگاه و متخصص بازاریابی دیجیتال:

به فرصت‌های موجود در دل تهدید‌ها توجه کنید

گاهی اوقات با سوال‌هایی مواجه می‌شوم که مثلا در مکان‌ها و نقاط جغرافیایی‌ای که جمعیت‌های پایین دارند، راه‌اندازی استارت‌آپ‌هایی از قبیل سفارش آنلاین غذا، نظافت منزل، تاکسی آنلاین و... کار درستی است یا خیر. مساله ورود به بازار و راه‌اندازی استارت‌آپ در شهر‌های کوچک کمی پیچیده است.

 مثلا با توجه به جمعیت کم منطقه، تعداد کسانی که می‌توانند بازخوردهای فوری را به شما بدهند، تعداد کمی هستند، اما بعضی از شهرستان‌ها یک مشخصه خیلی خاص دارند و توجه و حمایت‌شان از کسب‌وکار‌های بومی بسیار خوب است. مثلا در بعضی از شهر‌ها و شهرستان‌ها که بررسی کرده‌ام، به این مورد برخورد کرده‌‌ام که تمایل مصرف‌کننده برای کسب‌وکاری که متعلق به همان شهر و شهرستان باشد، بیشتر است و توجه بیشتری را به کسب‌وکار‌های بومی خودشان دارند. به این دلیل همیشه نمی‌توان با توجه به تعداد افراد یک حوزه جغرافیایی درباره موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب‌وکار به‌ویژه برای استارت‌آپ‌هایی که در مرحله اول نیاز به بازخورد‌های فوری دارند که بتوانند خودشان را به تعداد کمینه محصول قابل پذیرش برسانند که مقیاس‌شان را بسنجند، قضاوت

 کرد. در بعضی از شهرستان‌ها با وجود جمعیت کم و احتمال ضریب نفوذ پایین اینترنت یک استارت‌آپ می‌تواند خیلی سریع‌تر بازخوردهای فوری را دریافت کند چون اولا مردم آن شهرستان به کسب‌وکار‌های بومی‌شان توجه خاصی دارند و ثانیا هزینه‌های تبلیغات هم در آن شهرستان‌ بسیار پایین است. مثلا ما در شهرستان‌ها با این مورد روبه‌رو هستیم که اشخاص حوزه استارت‌آپ‌ها در سالن همایشی جمع می‌شوند و خیلی سریع خبر راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها گسترش می‌یابد و استارت‌آپ‌ها می‌توانند راه‌اندازی و معرفی شوند. البته پیش‌زمینه این مهم تاکید بر محلی بودن، استانی بودن و در واقع تاکید بر بومی بودن این استارت‌آپ برای آن منطقه است. پس به صورت پیش‌فرض کوچک بودن یک شهر یا یک شهرستان به معنی نقطه ضعف نیست و حتی می‌تواند یک نقطه قوت باشد. چون یک استارت‌آپ و یک کسب‌وکار برای راه‌اندازی باید در مرحله اول به دنبال فیدبک‌های سریع باشد تا به مقیاس مناسبی دست یابد. همانطور که تعداد کم افراد یک شهر یا یک شهرستان تهدید است، فرصت‌هایی هم در دل آنها نهفته است. یعنی ما باید تلاش کنیم تا از دل این تهدید‌ها فرصت‌ها را بیرون بیاوریم و از نکات مثبت آن و ابزاری هم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، غافل نشویم.

 اگر در یک شهر یا یک شهرستان همدلی و همراهی وجود داشته باشد، خیلی سریع می‌توان بازخوردهای اولیه را گرفت و آن را بسیار سریع به شهر‌های دیگر استان و کشور ارسال کرد و گسترش داد.


منبع:اقتصاد آنلاین


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

دانستنی های بازاریابی و فروش(11)..........جمعه 14 اردیبهشت 1397

پاورپوینت ایجاد و پرورش نیروی كار خلاق و نوآور در سازمان..........جمعه 14 اردیبهشت 1397

داستان موفقیت پنج کسب و کار در زمینه گردشگری ..........جمعه 14 اردیبهشت 1397

چگونه یک تیم بازاریابی اَبَر قهرمان بسازیم؟ ..........جمعه 14 اردیبهشت 1397

اول خودتان را مدیریت کنید، بعد سایرین را ..........جمعه 14 اردیبهشت 1397

پردرآمدترین زن صنعت خودرو کیست؟ ..........پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397

دوبی هوشمند می‌شود ..........پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397

دانستنی های بازاریابی و فروش(10)..........شنبه 8 اردیبهشت 1397

پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی..........شنبه 8 اردیبهشت 1397

چرا برندها در ایران ماندگار نیستند؟ ..........شنبه 8 اردیبهشت 1397

۱۰۰ شعار تبلیغاتی کسب و کارهای مشهور جهان ..........شنبه 8 اردیبهشت 1397

چرا کارکنان خوب استعفا می‌دهند و کارکنان بد ترفیع می‌گیرند؟ ..........شنبه 8 اردیبهشت 1397

هند رقیب اصلی ایران در بازار جهانی فرش دستباف..........شنبه 8 اردیبهشت 1397

محبوب‌ ترین ‌گوشی‌ها برای عکاسی ..........شنبه 8 اردیبهشت 1397

ایجاد تغییرات جذاب در استوری اینستاگرام ..........شنبه 8 اردیبهشت 1397

دانستنی های بازاریابی و فروش(9)..........یکشنبه 2 اردیبهشت 1397

پاورپوینت مروری جامع بر رفتار مصرف کننده..........یکشنبه 2 اردیبهشت 1397

شش عادتی که شما را فقیر می‌کند..........یکشنبه 2 اردیبهشت 1397

شگردهای کسب و کار اینترنتی..........یکشنبه 2 اردیبهشت 1397

پنج علت ترک شرکت از سوی کارمندان ..........یکشنبه 2 اردیبهشت 1397

همه پستها