دوشنبه 20 شهریور 1396  08:20 ب.ظ

براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال گذشته با افزایش 1.4 درصدی، 12.4 درصد اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار، بسیاری از کشور‌های جهان با مساله بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و بیکاری یکی از معضلات بزرگ آنها محسوب شده که منجر به مشکلات بسیاری می‌شود. کاهش نرخ بیکاری و افزایش فرصت‌های شغلی در جوامع مختلف، همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها شناخته شده است. برای حل معضل بیکاری و کاهش آن در سراسر جهان استراتژی‌های متفاوتی به کار گرفته شده، ولی نتیجه‌ای که به دست می‌آید، این است که بیکاری درمان همیشگی و دائمی ندارد و با چند استراتژی و تغییر نمی‌توان آن را ریشه‌کن کرد.

یکی از تجویز‌هایی که برای حل معضل بیکاری ارائه شده، کسب‌وکار‌های نوپا و رشد آنهاست که درستی یا نادرستی این تجویز به نحوه نگاه به آن بر می‌گردد. در بخشی  از کسب‌وکار‌های نوپا تاثیر نگاه کاذب را می‌بینیم و درمی‌یابیم که فقط از بیرون و از نگاه آمار زیبا هستند و شاید راه به جایی نبرند و به حل مساله کمکی نکنند.

 در این زمینه چند سوال مطرح است، ما از لحاظ فضای استارت‌آپی و کارآفرینی در کجا قرار دارد؟ این فضا مهیای ورود جوانان مشتاق کارآفرینی است؟

 اگر جوانان و صاحبان ایده وارد این نوع کسب‌وکارها شوند، دولت چه حمایت‌هایی انجام می‌دهد؟

 آیا می‌توان به استارت‌آپ‌ها به عنوان راهی برای کاهش بیکاری نگریست؟

امید نعمتی، موسس استارت‌آپ «هدیه من»:

تاثیر مثبت استارت‌آپ‌ها در آینده

نخستین نکته درباره فضای استارت‌آپی در کشور - که هنوز در این بخش جوان هستیم و بسیاری از افراد که وارد این حوزه می‌شوند، هیچ اطلاع دقیقی ندارند یا نمی‌دانند از کجا باید این اطلاعات را دریافت کنند، ولی با توجه به فعالیت‌هایی که در حال انجام است- حتما در دو سال آینده فضای مناسب‌تری به وجود خواهد آمد و شرایط مساعد‌ترخواهد شد.

شرایط استارت‌آپی کشور برای ورود جوانان و صاحبان ایده بسیار خشن و محدود‌کننده است و مشخصا سازمان‌هایی بر سر راه صاحبان ایده وجود دارند که گویی برای جلوگیری از ورود صاحبان ایده هستند. اینکه ما بخواهیم با راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها میزان بیکاری در کشور را کاهش دهیم، باید اشاره کنیم که تنها در حد سمینار و کارگاه توانایی کمک دارند.

 از لحاظ علمی هنوز تعریف درستی در جامعه ما وجود ندارد و نتوانسته کمک آنچنانی را به رفع این مسالهکند. البته با توجه به فعالیت‌های در حال شکل‌گیری و در حال انجام به آینده و تاثیر استارت‌آپ‌ها امیدوارم.

 چون استارت‌آپ یک فعالیت نوپاست، هنوز مسیر خود را در جامعه ما پیدا نکرده است و این موضوع زمان‌بر خواهدبود. به کمک‌های دولتی اعتقاد چندانی ندارم و فقط امیدوارم که در آینده فعالیت استارت‌آپ‌ها مجزا از فعالیت‌های بقیه اصناف باشد و حمایت‌های دولتی شامل آنها شود.

کام‌دین حاجی‌میرزایی، مدیرعامل شرکت هنر عمران ایرانیان:

فضای کشور پر از جایگاه‌های تسخیرنشده است

فضای کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها فضایی خودجوش است که در برخی موارد براساس نیاز بازار و در برخی موارد دیگر براساس ابتکارات و نوآوری‌های اشخاص شکل گرفته و دارای سرمایه‌گذاری‌های خصوصی اکثرا دارای تیم‌هایی متشکل از دوستان و خانواده هستند. موفقیت و سرنوشت استارت‌آپ‌های بزرگ در حرکت و ایجاد این جریان‌های استارت‌آپی تاثیر فوق‌العاده خوبی داشته و دارد. فضای کشور پر از جایگاه‌های تسخیرنشده است و اینها همگی فرصت‌های فوق‌العاده‌ای هستند، اما موانع بسیار زیادی هم وجود دارد که نبود حمایت موثر از سوی مدیران مرتبط، کارآفرین‌ها را در نهایت به این نتیجه می‌رساند که ایران جای مناسبی برای کسب درآمد از طریق نوآوری نیست و موانع زیادی که وجود دارد، باعث می‌شود کارآفرین از تلاش خسته شده و به سمت کارهایی با ریسک کمتر و درآمد بهتر هدایت شود.بنابراین استارت‌آپ‌هایی شکل می‌گیرند که کمتر برپایه نوآوری در فناوری باشند و بیشتر بر مبنای درآمدزایی موثر شکل گرفته باشند که با این فضا نمی‌توانیم انتظار اتفاق فوق‌العاده‌ای داشته باشیم و بیشتر استارت‌آپ‌های کپی‌شده از خارج را شاهد خواهیم بود. ابتدا همین که عده زیادی از مردم با فرهنگ کارآفرینی از طریق استارت‌آپ‌ها آشنا شوند حتی استارت‌آپ‌های ساده نیز می‌توانند نقش فرهنگ‌سازی داشته باشند و قطعا به زودی در آینده‌ای نزدیک استارت‌آپ‌های پیشرفته‌تر جای استارت‌آپ‌های سطح پایین‌ را خواهند گرفت و با شکل‌گیری فرهنگ استارت‌آپی عده زیادی به دنبال راه‌اندازی استارت‌آپ‌های خود خواهند بود و شغل‌های زیادی در این عرصه ایجاد و سرمایه‌های زیادی نیز به این عرصه وارد خواهد شد که قطعا همین فرایند دگرگونی عظیمی را در صنعت و کارآفرینی کشور ایجاد خواهد کرد.


منبع:اقتصاد آنلاین


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

نحوه جذب دائمی مشتری در بازاریابی موبایلی ..........شنبه 1 مهر 1396

۶ خطای بازاریابی دیجیتال ..........شنبه 1 مهر 1396

۱۰خطری که تجارت جهانی با آن رو به رو است..........پنجشنبه 30 شهریور 1396

یک فرمول ریاضی که هر کارآفرین باید بداند ..........پنجشنبه 30 شهریور 1396

چگونه روش‌های بازاریابی را به روز کنیم؟ ..........دوشنبه 20 شهریور 1396

پرورش قورباغه، درآمدی برابر با یک چاه نفت ..........دوشنبه 20 شهریور 1396

سه شیوه درآمدزایی در کسب و کارهای خانگی ..........دوشنبه 20 شهریور 1396

چند روش ساده برای بهبود روابط در محیط کاری ..........دوشنبه 20 شهریور 1396

نقش استارت‌آپ‌ها در حل بحران بیکاری ..........دوشنبه 20 شهریور 1396

چند توصیه طلایی برای بازاریابی بهتر ..........چهارشنبه 15 شهریور 1396

چگونه مهارت‌های شنیداری کارمندان را بهبود ببخشیم؟ ..........چهارشنبه 15 شهریور 1396

۶ نکته در مورد مدیرعامل ایرانی اوبر ..........دوشنبه 13 شهریور 1396

اعتماد به کارمندان رمز پنهانی یک مدیر موفق ..........دوشنبه 13 شهریور 1396

ثروتمندترین انسان‌های جهان چه می‌خوانند ..........شنبه 11 شهریور 1396

۵ قانون موفقیت در کسب و کار از زبان مایکل گربر ..........شنبه 11 شهریور 1396

روشی برای نجات کسب و کارهای عقب افتاده ..........پنجشنبه 9 شهریور 1396

شش نکته اساسی برای برندسازی یک برند جدید ..........پنجشنبه 9 شهریور 1396

شادکاری روشی برای افزایش بهره‌وری ..........پنجشنبه 9 شهریور 1396

روش‌هایی برای جذب حداکثری مشتری در استارتاپ ..........پنجشنبه 9 شهریور 1396

چگونه جذاب باشیم؟ ..........پنجشنبه 9 شهریور 1396

همه پستها