تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - کسب و کارتان را به سبک کمپانی ایکیا متحول کنید!

کمپانی سوئدی ایکیا در زمینه تولید مبلمان و سایر لوازم منزل فعالیت داشته و یکی از بزرگ ترین شرکت های خرده فروشی مبلمان در دنیا به شمار می رود. این شرکت در سال ۱۹۴۳ توسط اینگوار کامپراد در سوئد تأسیس شد. دفتر مرکزی ایکیا در هلند واقع شده است.

چشم انداز کمپانی هایی مثل ایکیا، براساس اهدافی که آن کسب وکار در پی دستیابی به آن است، ایجاد می شود. چشم انداز، جایگاه یک کسب کار را مشخص می‎کند و بهترین راه برای رسیدن به موفقیت را نشان می دهد. مدیران ایکیا به دنبال اطمینان خاطر از دسترسی محصولات خود و راحت تر کردن زندگی روزمره مصرف کنندگان‎شان هستند. به گفته آنها، ایکیا سرمایه خود را روی ایجاد فروشگاه‎های جدید و توسعه محصول متمرکز کرده و دائما قیمت‎ها را برای رفاه حال مشتریانش کاهش می‎دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز، کلیه کسب‎وکارها همچنین بیانیه ماموریتی دارند که چشم انداز آن دستیابی به تمام اهدافی است که آن شرکت در پی آن است. بیانیه ماموریت، آنچه را که یک کسب و کار قصد انجام آن را دارد و نحوه انجام آن را، دربر می‎گیرد. چشم انداز و بیانیه ماموریت، هر دو اهداف کلی شرکت را مشخص می‎کنند.

تولید مبلمان و وسایل خانگی با قیمت‎هایی مناسب، از جمله چشم اندازهای اصلی این کمپانی به شمار می‎رود. توسعه محصول ایکیا براساس تولید محصولاتی است که از لحاظ قیمت به صرفه بوده، طراحی مناسبی داشته و برای همگان در دسترس باشد. هدف ایکیا این است که روز به روز محصولاتی بهتر و اقتصادی‎تر تولید کند.

ارزش ها

داشتن چشم انداز و بیانیه ماموریت اهمیت ویژه‎ای دارد، اما یک کسب و کار به مجموعه‎ای از ارزش‎ها نیز نیازمند است.

ارزش‎ها شامل باورها و قوانینی است که فعالیت‎ها و نحوه اداره یک کسب‎وکار را تحت تأثیر قرار می‎دهد. ارزش‎های ایکیا تمام فعالیت‎های آن را هدایت کرده و بر این باور استوار است که هر فردی ویژگی ارزشمندی در وجود خود برای ارائه دارد. این ارزش‎ها به تثبیت فرهنگ سازمانی کمک می‎کند. فرهنگ شامل اعتقادات، رفتار‎ها و برنامه‎هایی است که ویژگی‎های یک کمپانی را شامل می‎شود. برای ایکیا، فرهنگ سازمان براساس روحیه کار تیمی ایجاد شده است.

یکی از راه‎هایی که ایکیا به کمک آن نیازهای مشتریان خود را درک می‎کند، بررسی منازل است. سالانه چندین خانه به وسیله این کمپانی بازدید می‎شود تا از این طریق، ایده‎های لازم برای ساخت محصولات، طبق نیاز مصرف‎کنندگان را به دست آورند.

این ایده‎ها مستقیما طی مراحل ساخت محصولات، مورد استفاده قرار می‎گیرد. به عقیده موسس این کمپانی، ملاقات با مردم در منازل‎شان، بهترین راه درک نیازها، رویاها و شرایط زندگی آنها است.

ایکیا بر این باور است که کار کردن در کنار هم مفید بوده و همکاران مشکلاتی را که به نظر غیرقابل حل می‎آیند برطرف خواهند کرد. برای مثال، از همان مراحل اولیه طراحی، تولید‎کنندگان و طراحان شامل تیم تکنیسین‎ها و کارشناسان هستند. این همکاری‎ها و درکنار هم بودن‎ها کمک می‎کند تا این کمپانی، به تولید محصولات مقرون به صرفه ادامه داده و از به روز‎ترین روش‎ها برای تولیدات خود بهره ببرد.

از جمله ارزش‎های ایکیا به این موارد می توان اشاره کرد:

آگاهی از قیمت: توجه به این ارزش، برای پایین نگه داشتن قیمت‎ها لازم است.

در کنار هم بودن: این ارزش به احترام متقابل بین کارکنان، مصرف‎کنندگان و تأمین کنندگان تأکید دارد. ایکیا مستقیما با تأمین کنندگان و داخل کارخانه ها، همکاری می‎کند.

این کار کمپانی را قادر می‎سازد تا بهترین، مقرون به صرفه‎ترین و خلاقانه‎ترین روش‎ها را برای پیاده‎سازی ایده‎های طراحی محصول ارائه دهد. به عقیده آنها، این کار به ایکیا اجازه می‎دهد تا در زمینه طراحی، بسته‎بندی و پخش، هوشمندانه‎تر عمل کند.

ارزش‎های ایکیا، این شرکت را در کلیه فعالیت‎هایش هدایت کرده و این امکان را به آنها می‎دهد تا استانداردهای بالای خود را حفظ و موفق عمل کنند.

ماموریت

ماموریت یک کمپانی براساس چشم‎انداز و ارزش‎های آن ایجاد می‎شود. ماموریت ایکیا بر توسعه بلند مدت شرکت تأکید دارد که از طریق سرمایه‎گذاری‎های آتی این شرکت حاصل شده و برای کارکنان، مصرف‎کنندگان و تأمین ‎کنندگان ایکیا سودمند خواهد بود. ایکیا بخش عظیمی از سود خود را برای ایجاد فروشگاه‎های جدید و توسعه محصول و کاهش قیمت‎ها، دوباره سرمایه‎گذاری می‎کند. ماموریت ایکیا بر تولید محصولات تجملی و گران‎قیمت بنا نشده، بلکه تولید محصولاتی است که برای عموم قابل دسترس و استفاده باشد.

استراتژی

استراتژی ایکیا همیشه بر طراحی و تولید محصولاتی تأکید داشته که با نیاز روزانه مصرف کنندگان مطابقت داشته و از لحاظ قیمت، زیبایی و اطمینان مناسب باشد. از سال ۲۰۱۶، در تمامی وسایل روشنایی این شرکت، از لامپ های ال. ای. دی استفاده شده که حدود ۲۰ سال قابل استفاده بوده و ۸۵ درصد کمتر از لامپ های معمولی، انرژی مصرف می‎کنند. از سوی دیگر، این کمپانی مصرف‎کنندگان خود را تشویق می‎کند تا از وسایلی استفاده کنند که مصرف انرژی کمتری داشته و قابل بازیافت نیز باشند. استــراتــژی‎هــای ایکیا روی کارکنانش نیز تأکید دارد.

برای مثال، هدف این کمپانی این است که نیمی از تیم مدیران خود را از میان زنان انتخاب کند.

طبق برآورد‎ها، تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۰۰ نفر در بنیاد ایکیا عضو خواهند شد. این بنیاد، سازمان خیریه‎ای است که سالانه چندین میلیون یورو، جدا از سود این کمپانی را برای فعالیت‎های بشردوستانه هزینه می‎کند. این بنیاد به سازمان‎هایی که برای جلوگیری از کار اجباری کودکان در کشورهایی مثل هند و پاکستان تشکیل شده‎اند، کمک می‎کند.

نقاط قوت

نقطه قوت یک کمپانی، می تواند به کارشناسان بازاریابی یا منطقه‎ای که شرکت در آن واقع شده، وابسته باشد.

نقاط قوت ایکیا از این قرار است:

– یک برند قدرتمند جهانی که گروه‎های مختلف مصرف‎کنندگان را به خود جذب می‎کند. این شرکت متعهد شده که کیفیت و حجم تولیداتش در نقاط مختلف جهان یکسان باشد.

– چشم‎انداز این کمپانی این است که کیفیت زندگی روزانه مردم را بالا ببرد

– ارائه حجم گسترده‎ای از محصولات با طراحی زیبا، عملکردی مناسب و قیمتی پایین

نقاط قوت ایکیا، این امکان را به کمپانی داده که مصرف‎کنندگان متعددی را به خود جلب کند.

فرصت ها

یک کسب‎و‎کار، از نقاط قوت خود برای بالا بردن فرصت‎هایش استفاده می‎کند. ایکیا بر این باور است که تأکید این کمپانی بر حفظ محیط زیست، برای ایکیا سودمند خواهد بود.

برخی از فرصت‎هایی که ایکیا از آن‎ها بهره می‎گیرد به این شرح است:

– تقاضای روز افزون برای استفاده از محصولات سبزتر

– تقاضای روز افزون برای محصولات ارزان‎تر

ایکیا بر حوزه‎های متعددی تمرکز دارد که در بقای آن مؤثر است:

ایده‎ها و راهکارهایی برای داشتن یک زندگی آرام که به صورت آنلاین توسط این کمپانی ارائه می‎شود.

ایکیا به فکر حفظ منابع طبیعی بوده و به دنبال کاهش مصرف آب و سامان دادن به فاضلاب‎ها است.

برنامه‎های ایکیا در جهت کاهش مصرف انرژی و استفاده بیشتر از انرژی‎های تجدید پذیر است. یکی از راهکارهای این کمپانی در این زمینه، کاهش میزان پروازهای کاری ایکیا و پایین آوردن میزان بسته‎بندی آن است.


منبع:اقتصاد آنلاین


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

مسوولیت بنیادین یک مدیر موفق چیست؟..........چهارشنبه 24 آبان 1396

مشتری واقعا چه چیزی از یک شرکت می‌خواهد؟..........چهارشنبه 24 آبان 1396

اشتباه مهلک مدیریتی که نباید مرتکب شد ..........چهارشنبه 24 آبان 1396

اهمیت فضای مجازی در موفقیت کسب و کار ..........چهارشنبه 24 آبان 1396

زنان ریسک‌پذیرتر از مردان در کسب و کار ..........چهارشنبه 24 آبان 1396

۴ نکته‌ کلیدی شروع کسب و کار آنلاین ..........شنبه 20 آبان 1396

با این شغل‌ها پولدار شوید! ..........شنبه 20 آبان 1396

تجارت وسایل حیوانات خانگی کسب و کاری برای آینده ..........شنبه 20 آبان 1396

برترین مدیران‌عامل دنیا در سال ۲۰۱۷..........شنبه 20 آبان 1396

چرا شرکت‌های بزرگ محصولات زیان آور می‌فروشند؟ ..........شنبه 20 آبان 1396

«صد ایده ی برتر بازاریابی» به چاپ دوم رسید..........دوشنبه 8 آبان 1396

چگونه نخستین ها در بازار متمایز می شوند؟..........دوشنبه 8 آبان 1396

ناهماهنگی‌ های استارتاپ‌ها را به نوآوری تبدیل کنید ..........دوشنبه 8 آبان 1396

استارت‌آپ‌ها در گیرودار قوانین ..........دوشنبه 8 آبان 1396

برگ برنده در کسب و کارهای امروزی ..........دوشنبه 8 آبان 1396

رکورد درآمد ۱۲میلیون تومانی رانندگان اسنپ ..........شنبه 6 آبان 1396

زالو ؛ خون‌آشـام اشتغال‌زا ..........شنبه 6 آبان 1396

سادگی فرآیند؛ اصل مهم در جذب مشتری..........شنبه 6 آبان 1396

مغازه‌های خالی روی دست شهر مانده‌اند ..........شنبه 6 آبان 1396

با این روش‌ها در اوج قله موفقیت کاری قرار بگیرید ..........شنبه 6 آبان 1396

همه پستها