تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - داستان موفقیت کوکاکولا Coca-Cola
پنجشنبه 11 دی 1393  06:22 ب.ظ
نوع مطلب: (داستان های موفقیت ،) توسط: محمد افشار

همانطور که می دانیم هویت یک برند یا همان برندینگ مجموعه ای متشکل از اسم، لوگو، علامت یا مشخصه، طراحی، رنگ بندی یا ترکیبی از آنهاست که برتری ها و خدمات هر تجارتی را هویت می بخشد. بعضی از برندها که در سطح جهانی مطرح هستند و به موفقیت بین المللی رسیده اند، در ابتدا از ایده ای کوچک اما خلاقانه شروع شده و در ادامه با سیاستگذاری درست و تبلیغات هوشمندانه به رشد و سوددهی کلان دست یافته اند.

داستان یک موفقیت جهانی


تحقق رویاهای یک داروساز کنجکاو

در سال 1886 میلادی و همزمان با نصب مجسمه آزادی در بندر نیویورک، «جان پمبرتون»، داروساز کنجکاو اهل آتلانتای آمریکا، نوعی نوشیدنی را ابداع کرد که بعدها به یکی از نمادهای آمریکا تبدیل شد.

قیمت هر لیوان از این نوشیدنی نیرودهنده و تسکین بخش که مزه ای منحصر به فرد داشت، پنج سنت بود و به طور متوسط روزانه 9 لیوان از آن در داروخانه فروخته می شد.

«فرانک رابینسون» دفتردار پمبرتون نام کوکاکولا را برای این نوشیدنی خاص برگزید و آن را با دستخط متمایز خود نوشت که امروز همین دستخط رابینسون را به عنوان لوگوی کوکاکولا می شناسیم.

داستان یک موفقیت جهانی

تبدیل نوآوری به فرصت تجاری


دو سال بعد، «آساکندلر»، بازرگانی که شمّ تجاری بسیار قوی داشت، فرمول این نوشیدنی پرطرفدار را به قیمت 2300 دلار خریداری کرد.

او نخستین رییس شرکت کوکاکولا بود که توانست آن را از یک اختراع به یک تجارت تبدیل کند. او به قدرت تبلیغات آگاه بود و به همین دلیل کوپن های ویژه تست نوشیدنی های کوکاکولا را در میان مردم پخش کرد.

در دوران ریاست او، وسایلی نظیر ساعت، تقویم، لیوان، گلدان و ... با لوگوی کوکاکولا در داروخانه ها به فروش می رسید؛ در واقع مردم همه جا با لوگوی کوکاکولا روبرو می شدند و کنجکاوی آنها برای سردرآوردن از آن برانگیخته می شد.

او توانست تا سال 1895 میلادی، کارخانه های تولید کوکاکولا را در شیکاگو، لس آنجلس و دالاس نیز راه اندازی کند.

داستان یک موفقیت جهانی

نوآوری در بطری

در سال 1894 یک تاجر پیشنهاد داد تا کوکاکولا را داخل بطری های ویژه به فروش برساند. کندلر که نمی دانست آینده کوکاکولا به این ایده ناب وابسته است، به این پیشنهاد خلاقانه توجهی نشان نداد و بعدها دو وکیل، مجوز فروش کوکاکولا را در بطری از او گرفتند و هر بطری را به مبلغ یک دلار فروختند.

سرانجام در سال 1916 میلادی، کوکاکولا به اهمیت فروش نوشیدنی در بطری پی برد و بطری های زیبایی را طراحی کرد.

لوگوی این شرکت به گونه ای بر روی بطری های شیشه ای حک شده بود که در تاریکی نیز قابل مشاهده بود. در همین سال ها فروش کوکاکولا در بسیاری از شهرهای آمریکا و چندین کشور دیگر نیز آغاز شد.

میرثا وودراف

شاید بتوان «رابرت وودراف» را تاثیرگذارتین فرد در تاریخ کوکاکولا دانست. او در سال 1923 میلادی، یعنی پنج سال پس از آنکه پدرش شرکت را از کندلر خرید، زمام امور را در دست گرفت.

او که 60 سال مدیر کوکاکولا و نابغه بازاریابی بود، نقش مهمی در گسترش این نام تجاری در سراسر جهان داشت. در اقدامی هوشمندانه، کوکاکولا همراه با اعضای تیم المپیک ایالات متحده آمریکا در مسابقات المپیک 1928 آمستردام حضور یافت و خود را بیش از پیش به جهانیان شناساند. در همین سال ها بود که شرکت برای آسایش و راحتی مشتریان خود، به ویژه زنان خانه دار، عرضه کوکاکولا را در بسته های شش تایی نیز آغاز کرد.

داستان یک موفقیت جهانی

حضور در جبهه جنگ

در سال 1941 میلادی آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد و هزاران سرباز را به خارج از مرزهای خود اعزام کرد. وودراف و کوکاکولا در این کارزار، حامی سربازان بودند و هر بطری کوکاکولا را تنها به مبلغ پنج سنت به سربازان می فروختند.

میزانه تاثیرگذاری این نوشیدنی به حدی بود که «آیزنهاور»، رییس جمهور اسبق آمریکا دستور داده بود تجهیزات لازم برای احداث چهار کارگاه تولید کوکاکولا ویژه سربازان اعزامی به جنگ فورا تهیه شود.

اروپایی ها نیز در این جنگ با طعم ویژه این نوشیدنی بیشتر آشنا شدند. طی 15 سال بعد، تعداد کشورهای مصرف کننده این نوشیدنی به 120 عدد رسید و به تدریج کوکاکولا به نماد زندگی آمریکایی تبدیل شد.

تنوع بخشی و توجه به نیازهای جدید مصرف کنندگان

کوکاکولا تصمیم گرفت تا پس از 75 سال موفقیت، طعم های نوشیدنی های خود را افزایش دهد و تولید و عرضه نوشیدنی هایی مانند اسپرایت (لیمویی) و فانتا (پرتقالی) را آغاز کرد. تبلیغات مربوط به طعم جدید نوشیدنی های کوکاکولا به اندازه ای سریع، هوشمندانه و فراگیر بود که همه آمریکایی ها طی 24 ساعت از تولید این محصولات جدید باخبر شدند.

تعداد افرادی که از اخبار محصولات جدید این شرکت مطلع شده بودند از تعداد افرادی که از گام برداشتن «نیل آرمسترانگ» بر روی ماه باخبر بودند، بیشتر بود و این خود دلیلی بر کارآمدی و تاثیرگذاری سیاست های تبلیغاتی و بازاریابی این شرکت بود. همزمان با این رویداد، کوکاکولا نخستین مجوز تولید نوشیدنی بسته بندی شده را در کشور پهناور چین دریافت کرد.

داستان یک موفقیت جهانی

صداقت و ریسک پذیری

طی سال ها، تغییراتی در فرمول اصلی کوکاکولا ایجاد شکه ابتدا با مقاومت مردم روبرو شد و در مواردی، به کاهش میزان فروش هم انجامید و عرصه را برای عرض اندام رقبایی مانند «پپسی» باز کرد اما مدیران این شرکت علی رغم عقب نشینی های مقطعی، به مرور زمان نشان دادند که این تصمیم از پایه های موفقیت های بعدی این شرکت در سال های پیش رو تاکنون بوده است.

در یک برهه تاریخی مسئولان شرکت علاوه بر تولید کوکاکولا جدید، برای مقابله با بایکوت احتمالی مشتریان تا مدتی اقدام به تولید کوکاکولا با فرمول قدیمی کردند و نام این محصول را «کوکاکولا کلاسیک» گذاشتند. به مرور زمان و با برطرف شدن عصبانیت موقتی مردمی که احساس می کردند به میراث ملی آنها تولید شده است، تولید نوشابه با فرمول قدیمی برای همیشه متوقف شد. طی سال ها، کوکاکولا ثابت کرده است که منفعلانه در انتظار تغییر نمی ماند و خود تغییر را ایجاد می کند.

حضور و شهرت جهانی

آوازه کوکاکولا و محصولاتش تا آنجا رسیده است که واژه «کوکاکولا» بعد از «اوکی» به دومین واژه شناخته شده انگلیسی در جهان تبدیل شده است. امروزه متوسط فروش جهانی این شرکت که نامش با موفقیت گره خورده است 1.9 میلیارد نوشابه در روز است.

داستان یک موفقیت جهانی

با در نظر گرفتن رویدادها، مشکلات و فراز و نشیب هایی که شرکت کوکاکولا از ابتدای تاسیس تا این تاریخ با آنها روبرو بوده است، می توان توجه به علاقه و فرهنگ مردم کشورهای مختلف، ثبات کیفیت، تمرکز بر سودآورترین خطوط تولید، مشتری مداری، بازاریابی تخصصی، خلاقیت، منابع مالی غنی، برندسازی، ریسک پذیری، صداقت و کنش محور بودن را از جمله عوامل عمده آن دانست.

مریم اردکانی

منبع:برترین ها


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 11 دی 1393
نظرات()   
   
باکس تم
پنجشنبه 11 دی 1393 05:42 ب.ظ
سلام خسته نباشید ... سایت زیبایی دارید اگر برای سایتتون نیاز به بنر یا هدر یا لوگو داشتید تیم ما در با طرح های حرفه ای در خدمت شماست : اینم تعرفه های طراحی ما :
468*60 = 7000 تومان
12*240 = 7000 تومان
125*125 = 5000 توامن
250*300 = 11000 تومان
هدر حرفه ای و جذاب : 12000 تومان و معمولی پایین تر
لوگو : 10000 تومان
استایل دهی : 12000 تومان
برای دیدن نمونه کار ها لطفا به سایت سر بزنید:
http://boxtheme.ir
در ضمن بنر های معمولی تعرفه اش پایین تره !
برای سفارش نیز از منو - به بخش تماس با ما برید مشخصات سفارشتون رو بگید و ارسال کنید...
ضمنا برای هدر و لوگو ، نصف مبلغ اول پرداخت باید بشه ولی برای بنر بعد از تحویل کار پرداخت میکنید
فیلم20
پنجشنبه 11 دی 1393 05:36 ب.ظ
سلاممممم دوست خوبممم عصر پنج شنبه ایت هم بخیر باشه وانشالله حالتم خوب وخوش باشه وب زیبا وقشنگی داری و مطالب عالی داخل وبت قرار دادی .بعضی از پست هات رو خوندم .واقعا دمت گرم موفق باشی همیشه راستی اگه دوس داشتی به سایت ما هم فیلم20 سر بزن ونظرت رو در مورد پست هامون یا خود سایت بهمون بگو که واقعا خوشحال میشیم از حضور ونظرات با ارزشتممنون ومتشکرم..منتظرتیمhttp://film20.ir/
باکس تم
پنجشنبه 11 دی 1393 05:32 ب.ظ
سلام خسته نباشید ... سایت زیبایی دارید اگر برای سایتتون نیاز به بنر یا هدر یا لوگو داشتید تیم ما در با طرح های حرفه ای در خدمت شماست : اینم تعرفه های طراحی ما :
468*60 = 7000 تومان
12*240 = 7000 تومان
125*125 = 5000 توامن
250*300 = 11000 تومان
هدر حرفه ای و جذاب : 12000 تومان و معمولی پایین تر
لوگو : 10000 تومان
استایل دهی : 12000 تومان
برای دیدن نمونه کار ها لطفا به سایت سر بزنید:
http://boxtheme.ir
در ضمن بنر های معمولی تعرفه اش پایین تره !
برای سفارش نیز از منو - به بخش تماس با ما برید مشخصات سفارشتون رو بگید و ارسال کنید...
ضمنا برای هدر و لوگو ، نصف مبلغ اول پرداخت باید بشه ولی برای بنر بعد از تحویل کار پرداخت میکنید
باکس تم
پنجشنبه 11 دی 1393 05:28 ب.ظ
سلام خسته نباشید ... سایت زیبایی دارید اگر برای سایتتون نیاز به بنر یا هدر یا لوگو داشتید تیم ما در با طرح های حرفه ای در خدمت شماست : اینم تعرفه های طراحی ما :
468*60 = 7000 تومان
12*240 = 7000 تومان
125*125 = 5000 توامن
250*300 = 11000 تومان
هدر حرفه ای و جذاب : 12000 تومان و معمولی پایین تر
لوگو : 10000 تومان
استایل دهی : 12000 تومان
برای دیدن نمونه کار ها لطفا به سایت سر بزنید:
http://boxtheme.ir
در ضمن بنر های معمولی تعرفه اش پایین تره !
برای سفارش نیز از منو - به بخش تماس با ما برید مشخصات سفارشتون رو بگید و ارسال کنید...
ضمنا برای هدر و لوگو ، نصف مبلغ اول پرداخت باید بشه ولی برای بنر بعد از تحویل کار پرداخت میکنید
باکس تم
پنجشنبه 11 دی 1393 05:28 ب.ظ
سلام خسته نباشید ... سایت زیبایی دارید اگر برای سایتتون نیاز به بنر یا هدر یا لوگو داشتید تیم ما در با طرح های حرفه ای در خدمت شماست : اینم تعرفه های طراحی ما :
468*60 = 7000 تومان
12*240 = 7000 تومان
125*125 = 5000 توامن
250*300 = 11000 تومان
هدر حرفه ای و جذاب : 12000 تومان و معمولی پایین تر
لوگو : 10000 تومان
استایل دهی : 12000 تومان
برای دیدن نمونه کار ها لطفا به سایت سر بزنید:
http://boxtheme.ir
در ضمن بنر های معمولی تعرفه اش پایین تره !
برای سفارش نیز از منو - به بخش تماس با ما برید مشخصات سفارشتون رو بگید و ارسال کنید...
ضمنا برای هدر و لوگو ، نصف مبلغ اول پرداخت باید بشه ولی برای بنر بعد از تحویل کار پرداخت میکنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

پاورپوینت ارائه نمایشی درباره مدیریت روابط مشتریان..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

پاورپوینت چگونگی راه اندازی یک کسب وکارخوب در دنیای امروز..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

درس‌هایی برای استفاده از فضای مجازی در کسب و کار ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

۵ توصیه به کارآفرین‌های تازه کار ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

۸ طرز فکری که در کارآفرینان باید تغییر کند ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

نیم‌وجبی‌های میلیاردر استارتاپی ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

علی‌بابا بازنشسته می‌شود ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

صدای پای گوشی مبتنی بر بلاک‌چین می‌آید! ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

کدام گوشی‌های هوشمند بهترین باتری را دارند؟ ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

اتصال به «وای‌فای»‌های رایگان بی‌خطر نیست ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

آشنایی با ویژگی‌های اپلیکیشن راننده ماکسیم ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

رشد خودروهای برقی در اروپا ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

اوبر به رانندگانش وام می‎دهد ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

کدام کشورها مشتری گوشی‌های ۵G هستند؟ ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

بهترین‌های روز دنیای تکنولوژی ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

پاورپوینت مدیریت سازمان های ورزشی..........شنبه 5 مرداد 1398

پاورپوینت ارزشیابی شایستگی کارکنان..........شنبه 5 مرداد 1398

چرا کسب و کار ما به سایت رسمی نیاز دارد؟ ..........شنبه 5 مرداد 1398

از الگوی بازاریابی دقیق چه می‌دانیم؟ ..........شنبه 5 مرداد 1398

راهکارهای تعامل با مشتریان سختگیر ..........شنبه 5 مرداد 1398

همه پستها