تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - بویینگ
شنبه 19 تیر 1389  12:06 ق.ظ
نوع مطلب: (شرکت های موفق ،) توسط: محمد افشار

بر هیچ کس پوشیده نیست که کمپانی بوئینگ یکی از بزرگان و پیشگامان صنعت هواپیمائی دنیا می باشد که خدمات بزرگی در جهت ارتقا « پرواز» انجام داده است، بنابراین لازم دیده شد تاریخچه ای از این کمپانی و موسس آن (هر چند کوتاه و مختصر) در این مقاله آورده شود.



در سال ۱۹۰۳ دو رویداد، تاریخ هواپیمائی مدرن را آغاز نمود. اوّل آنکه برادران رایت  اولین پرواز خود را در شمال کارولینا  انجام دادند و دوم آنکه آقای ویلیام بوئینگ  (متولد اوّل اکتبر ۱۸۸۱ در Detroit) دانشگاه مهندسی Yale را ترک کرد. سپس در سال ۱۹۰۸ به سیاتل  رفت و دو سال بعد برای تماشای اوّلین نمایش هوایی  آمریکا به لس آنجلس رفت. وی برای راندن یکی از هواپیماهای درون این نمایش هوایی تلاش بسیار نمود ولی هیچکدام از ۱۲ خلبان این نمایش هوایی این لطف را به او نکردند. آقای بوئینگ ناامیدانه به سیاتل برگشت و بر آن شد تا درباره ی این علم نوین (aviation) بیشتر بیاموزد، به همین منظور در کلوپ دانشگاه سیاتل مشغول به مطالعه و تحقیق شد.


وی در پائیز سال ۱۹۱۵ برای فراگیری درس های پرواز به کالیفرنیا رفت. وی در این مدت در محل نگهداری قایق خود  به کمک آقای Westervelt به ساختن هواپیما مشغول بود و نام اوّلین هواپیمای خود را B&W نهادند.

The war years: 1939-1945
وی در این مدت توانست اوّلین کارخانه بوئینگ را تأسیس کند، که در دهه ی ۴۰ کارگران این کارخانه موفق به ساختن B-17 شدند و با در نظر گرفتن شرایط جنگ، تولید B-17 سرعت یافت. سپس او کارخانه ی دوم خود را نیز در سیاتل تأسیس کرد. وی در ایام جنگ سقف کارخانه های خود را به وسیله ی پارچه می پوشاند و دور آن ها را به وسیله ی حصار  می بست و به این طریق مراکز ساخت بمب افکن ها کاملا ً به شکل مزارع حومه ی شهر بودند.
هنگامی که مردان آمریکایی به جنگ می رفتند، زنان به ساختن هواپیما می پرداختند و در سال ۱۹۴۲ هر ماه ۶۰ فروند هواپیما تولید می شد که این رقم به صورت مبهوت کننده ای افزایش یافت به طوری که در سال ۱۹۴۴ هر ماه ۳۶۲ فروند هواپیما تولید می شد.
در این ایام وی توانست کارخانه ی دیگری  را در نزدیکی سیاتل بنا کند. B-29 در این کارخانه متولد شد. کمپانی های مختلف اطراف کشور در راه پیروزی در جنگ با بوئینگ همسو شدند به طوری که در این سال ها B-17 و B-29 به تعداد انبوه ساخته شد.
کارخانجات بوئینگ در بین سال های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۴ هواپیما های بسیاری ساخت که اکثرا ً سفارشات فرانسه و کانادا بودند. از این میان می توان به DB-7B ، Kaydet ، XF8B-1 اشاره کرد.

Post-war developments: 1946-1956
در سال های پس از جنگ جهانی دوم تغییرات بزرگی روی داد. ارتش سفارشات خود را لغو کرد، کارخانجات بوئینگ تعطیل شدند و به دنبال آن هفتاد هزار از مردم کار خود را از دست دادند. رئیس وقت بوئینگ قول داد که به مجرد اینکه شرکت های هواپیمایی  سفارش هواپیما بدهند، مردم به کار خود باز گردند.

Jets and rockets take off: 1957-1970
در اواخر دهه ی ۵۰ رئیس وقت بوئینگ می دانست که این کمپانی برای رهنمون کردن کشور به قلمروهای اکتشاف نشده، دانشمندان، تجارب و امکانات کافی را داراست. در دهه ی ۴۰ که از رایانه های رقمی  برای هدایت کردن پرواز استفاده می شد، کمپانی بوئینگ Ground-to-Air Pilotless Aircraft (GAPA) را به منظور جلوگیری از هجوم هواپیما های دشمن ساخت. همچنین مهندسین بوئینگ از این تکنولوژی برای طراحی Dyna-Soar که یک فضاپیمای قابل استفاده ی مجدد  بود، استفاده کردند ولی این پروژه در سال ۱۹۶۳ لغو گردید. البته این تفکر ۲۰ سال بعد در space shuttle ظاهر شد و بوئینگ به وسیله ی Apollo به فضا رفت و بشر به کمک همین Apollo در سال ۱۹۶۹ بر روی ماه قدم نهاد.

Dyna-Soar

New markets: 1971-1982
در آغاز دهه ی ۷۰ چند عامل باعث بحران در بوئینگ شدند چرا که در پایان دهه ی ۶۰ پروژه ی بزرگ Apollo هزینه های زیادی بر بوئینگ وارد کرد که این کمپانی امیدوار بود با افزایش در فروش هواپیماهای بازرگانی این کمبود را جبران کند ولی از آنجایی که در آن زمان صنعت هواپیمائی دچار رکود بود، بوئینگ برای ۱۸ ماه حتی یک سفارش هم نداشت. از دیگر عوامل می توان به jumbo jet 747 اشاره کرد که هنوز به بازار راه پیدا نکرده بود و برای متولد شدن هزینه ی غیر منتظره ای به بار آورد. مجموعه ی این عوامل باعث فشار و بحران شد به طوری که فقط در سیاتل نیروی کار بوئینگ از ۸۰۴۰۰ نفر به ۳۷۲۰۰ نفر رسید و بقیه ی کارکنان نیز به کار دوم روی آوردند. اوضاع بسیار بد بود به طوری که در حومه ی شهر روی یک تابلوی بزرگ نوشته شده بود:
«آیا آخرین نفری که سیاتل را ترک می کند، چراغ ها را خاموش می کند؟»

این وضعیت تا سال ۱۹۸۵ ادامه داشت.

Building for the future: 1983-1998
از سال ۱۹۸۳ رکود رو به کاهش نهاد و هزارمین ۷۳۷ از کارخانه ی Renton خارج شد. بعد از گذشت این دهه ی شوم، هواپیماهای بازرگانی بوئینگ و همچنین هواپیماهای نظامی اش اکثر ناوگان های آمریکا را تشکیل می دادند.
در این زمان سوخت گران شد و بر همین اصل هواپیماها می بایست سریعتر و بهینه تر  می شدند و بوئینگ برای نیل به این اهداف نمونه های ۷۵۷ و ۷۶۷ را تولید نمود و همچنین ۷۳۷ را ارتقا داد. در این دوره کمپانی بوئینگ هواپیماها و چرخبال های فراوانی تولید نمود که از آن جمله می توان به RAH-66 Comanche، V-22 Osprey، F/A-22 و CH-47 Chinook اشاره کرد.
در دهه ی ۹۰ ، قسمت نظامی بوئینگ برای ساخت B-2 و همچنین ارتقا B-52 و KC-135 فعالیت داشت. از دیگر پروژه های این دوره Joint Strike Fighter (F-35) و هواپیماهای کنترل از راه دور  می باشند.
در دسامبر سال ۱۹۹۶ کمپانی Rockwell International Corporation’s با بوئینگ تلفیق شد.
در اوّل آگوست ۱۹۹۷ کمپانی McDonnell Douglas با بوئینگ (قسمت آمریکای شمالی) تلفیق شد.
آقای بوئینگ در سال ۱۹۵۶ چشم از جهان بست. شعار همیشگی وی این جمله بود:     “it was time to do something”


William Edward Boeing



  • آخرین ویرایش:شنبه 9 مهر 1390
  • دنبالک ها:بویینگ ،
نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

پاورپوینت ارائه نمایشی درباره مدیریت روابط مشتریان..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

پاورپوینت چگونگی راه اندازی یک کسب وکارخوب در دنیای امروز..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

درس‌هایی برای استفاده از فضای مجازی در کسب و کار ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

۵ توصیه به کارآفرین‌های تازه کار ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

۸ طرز فکری که در کارآفرینان باید تغییر کند ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

نیم‌وجبی‌های میلیاردر استارتاپی ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

علی‌بابا بازنشسته می‌شود ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

صدای پای گوشی مبتنی بر بلاک‌چین می‌آید! ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

کدام گوشی‌های هوشمند بهترین باتری را دارند؟ ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

اتصال به «وای‌فای»‌های رایگان بی‌خطر نیست ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

آشنایی با ویژگی‌های اپلیکیشن راننده ماکسیم ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

رشد خودروهای برقی در اروپا ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

اوبر به رانندگانش وام می‎دهد ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

کدام کشورها مشتری گوشی‌های ۵G هستند؟ ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

بهترین‌های روز دنیای تکنولوژی ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

پاورپوینت مدیریت سازمان های ورزشی..........شنبه 5 مرداد 1398

پاورپوینت ارزشیابی شایستگی کارکنان..........شنبه 5 مرداد 1398

چرا کسب و کار ما به سایت رسمی نیاز دارد؟ ..........شنبه 5 مرداد 1398

از الگوی بازاریابی دقیق چه می‌دانیم؟ ..........شنبه 5 مرداد 1398

راهکارهای تعامل با مشتریان سختگیر ..........شنبه 5 مرداد 1398

همه پستها