تبلیغات
آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی - فروشگاهی که برای خانم‌ها تاسیس شد
چهارشنبه 19 آبان 1389  12:49 ق.ظ
نوع مطلب: (داستان های موفقیت ،) توسط: محمد افشار

این زنجیره بین‌المللی که به H&M شهرت دارد، در ارائه مدل‌های شیک، اما ارزان قیمت از پیشتازان صنعت پوشاک و مد می‌باشد.
«ارلینگ پرسون» که اهل واستراس، یکی از شهرهای نزدیک استکهلم بود، پس از جنگ جهانی دوم به نیویورک آمریکا سفر کرد. او با دیدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی مثل Macy’s و دامنه گسترده پوشاکی که آنها برای خانم‌ها ارائه می‌کردند، بسیار شگفت زده شد.
پرسون پس از بازگشت به واستراس، یک فروشگاه پوشاک خانم‌ها به اسم Hennes به زبان سوئدی (که معادل انگلیسی آن Hers است) افتتاح کرد که در آن لباس‌های ارزان و مد روز ارائه می‌شد. این فروشگاه موفقیت محلی بسیار زیادی کسب کرد و به این شکل ارلینگ پرسون خیلی زود توانست فروشگاهی در استکهلم نیز تاسیس کند.
ایده ارائه چنین پوشاکی برای خانم‌های طبقه متوسط اجتماع با فرهنگ تساوی‌گرای رایج در دوران پس از جنگ در سوئد بسیار همخوانی داشت. تاثیر این ایده تا حدی بود که روزنامه فایننشیال تایمز درباره آن نوشت: اگر «پرآلبین‌هانسون» رهبر اجتماعی و افسانه‌ای دموکرات سوئد، رفاه و امنیت را به خانه‌های مردم سوئد آورد، اینگوار کمپارد با IKEA خانه‌هایشان را مبله کرد و ارلینگ پرسون پوشاکشان را تامین کرد.

استفان پرسون که در 4 اکتبر سال 1947 در استکهلم سوئد متولد شده و در دانشگاه استکهلم تحصیل کرده بود، در روز تولد خود شاهد تاسیس یک فروشگاه زنجیره‌ای و بسیار موفق لباس توسط پدرش بود. در سال 1968 نام شرکت به Hennes & Mauritz یا H&M تغییر کرد و خط تولید پوشاک مردان نیز به شرکت اضافه شد.
استفان در سال 1972 به شرکت پدرش پیوست و به او در راه‌اندازی اولین فروشگاه‌هایشان در لندن کمک کرد. او در سال 79 زمانی که پدرش هنوز مدیر ارشد اجرایی بود، عضو هیات‌مدیره شرکت شد و شروع به سرعت بخشیدن به فرآیند گسترش شرکت كرد.
پرسون پس از آنکه در سال 1982 به جای پدرش در مقام مدیر ارشد اجرایی شرکت قرار گرفت، حوزه فعالیت آن را به حوزه ای جهانی گسترش داد و از این جهت اعتبار زیادی کسب کرد. در H&M مد به عنوان یک پدیده ناپایدار در نظر گرفته می‌شد که باید مدام تازه شده و به حرکت واداشته شود و این به معنی پیش‌دستی کردن بر روندهای بازار و تبدیل ایده‌های جدید به لباس‌های با قیمت مناسب، اما بسیار شیک بود.
H&M همچنان به رشدش ادامه داده و ارزش سهام آن به‌طور مداوم افزایش می‌یافت. کمی‌ بعد پرسون خط تولید پوشاک کودکان و نوزادان را هم راه‌اندازی کرد. تا سال 85 کمپانی بیش از 200 فروشگاه در سرتاسر اروپا باز کرده بود.
در اواخر دهه 1990 شرکت توانست با پیشی گرفتن از رقبا به بزرگ‌ترین فروشنده پوشاک اروپا تبدیل شود و همچنین توانست نخستین فروشگاهش را در آمریکا، جایی که بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان اروپایی آرزوی دستیابی به آن را دارند، باز کند. شرکت مکانی در نزدیکی مرکز راکفلر اجاره و هزینه زیادی صرف تبلیغات قبل از ورود به بازار کرد تا اینکه بالاخره در 31 مارس سال 2000 رسما فروشگاه را بازگشایی نمود.
پرسون برای ورود به چنین بازار اشباع شده ای، اعتماد به نفس بالایی داشت. او اعتقاد داشت آنها حوزه جدیدی از مد را به بازار وارد کرده و برای پول افراد ارزش ایجاد می‌کنند، چون آمریکایی‌ها به انجام معامله خوب تمایل دارند. این اعتقاد او درست از آب درآمد و یک روز پس از بازگشایی فروشگاه، فروشندگان خود را در محاصره سیل عظیمی‌از خریداران دیدند.
کارل لگرفلد نیز اخیرا با H&M همكاری‌هایی كرده است. در دوازده نوامبر 2004، حراجH&M تعداد محدودی از لباس‌های مختلف زنانه و مردانه لگرفلد را به حراج گذاشت که دو روز پس از عرضه كردن این حراج، تمامی‌لباس‌ها به فروش رسید.
بخشی از موفقیت پرسون به دلیل تیم طراحی درون شرکت متشکل از طراحان جوان تازه فارغ‌التحصیل می‌باشد. پرسون همچنین اعتقاد دارد که تولید پوشاک برای کشورهای متفاوت باید یکسان باشد. این استراتژی‌های خاص و موفق H&M باعث شده این شرکت از رکود اقتصادی اخیر جان سالم بدر ببرد.
در حال حاضر پسر استفان، کارل ژوآن، مدیر ارشد اجرایی شرکت پدرش شده، اما استفان پرسون همچنان رییس شرکت باقی مانده است. H&M با داشتن بیش از 53 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر 18 میلیارد دلار داشته است.


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

پاورپوینت ارائه نمایشی درباره مدیریت روابط مشتریان..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

پاورپوینت چگونگی راه اندازی یک کسب وکارخوب در دنیای امروز..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

درس‌هایی برای استفاده از فضای مجازی در کسب و کار ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

۵ توصیه به کارآفرین‌های تازه کار ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

۸ طرز فکری که در کارآفرینان باید تغییر کند ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

نیم‌وجبی‌های میلیاردر استارتاپی ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

علی‌بابا بازنشسته می‌شود ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

صدای پای گوشی مبتنی بر بلاک‌چین می‌آید! ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

کدام گوشی‌های هوشمند بهترین باتری را دارند؟ ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

اتصال به «وای‌فای»‌های رایگان بی‌خطر نیست ..........پنجشنبه 21 شهریور 1398

آشنایی با ویژگی‌های اپلیکیشن راننده ماکسیم ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

رشد خودروهای برقی در اروپا ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

اوبر به رانندگانش وام می‎دهد ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

کدام کشورها مشتری گوشی‌های ۵G هستند؟ ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

بهترین‌های روز دنیای تکنولوژی ..........سه شنبه 19 شهریور 1398

پاورپوینت مدیریت سازمان های ورزشی..........شنبه 5 مرداد 1398

پاورپوینت ارزشیابی شایستگی کارکنان..........شنبه 5 مرداد 1398

چرا کسب و کار ما به سایت رسمی نیاز دارد؟ ..........شنبه 5 مرداد 1398

از الگوی بازاریابی دقیق چه می‌دانیم؟ ..........شنبه 5 مرداد 1398

راهکارهای تعامل با مشتریان سختگیر ..........شنبه 5 مرداد 1398

همه پستها